Senebetennelse og vondt i skulderen

Smerter i skulderen kan skyldes ulike årsaker, men noen tilstander er vanligere enn andre. Hverdag, arbeid og idrett utsetter armer og skuldre for mange påkjenninger ila av en uke. Belastning er normalt og bra for skulderen, men det kan bli for mye.

Noen ganger blir det for ensformig belastning, andre ganger blir belastningen for stor ift hva kroppen er klar for. Resultatene er enten en gradvis, eller en akutt overbelastning.

Les videre for å lære mer om de vanligste årsakene og hvilken behandling som har effekt.

Ulike årsaker til skuldersmerter

Skulderen er en kompleks kroppsdel som består av to ledd og en rekke muskler og leddbånd. Den store mobiliteten gjør skulderen svært funksjonell og vi er avhengige av et vel fungerende skulderkompleks for å kunne utføre de fleste daglige aktiviteter. Skuldersmerter kan skyldes mange ulike årsaker. Smertene kan komme fra AC-leddet (acromioclavicular-leddet), GH-leddet (glenohumeral-leddet), muskler og sener, nerver eller knokler. Noen ganger kommer skuldersmertene fra nerver i nakken.

Hindrer skuldersmertene deg i hverdagen? Blir aktiviteter og trening mindre lystbetont?
Ta kontakt på telefon for en uforpliktende samtale, eller bestill time direkte.

Vanlige diagnoser:

Smerter i skulderen kan skyldes en rekke ulike problemer og mange tilstander har fått flere populære navn. Dette er noen av de vanligste:

Senebetennelse/tendinopati.

Subacromiale smerter / impingement.

Bursitt / slimposebetennelse.

Frozen shoulder / frossen skulder / kapsulitt.

Artrose, AC-ledd artrose.

SLAP-lesjon.

Symptomene varierer mellom ulike tilstander. Du kan lese mer om tilstandene på nhi sine nettsider.

Behandling av skuldersmerter og senebetennelse

De fleste skulderproblemer kan bli bedre med behandling hos fysioterapeut. Ved undersøkelsen vil fysioterapeuten ofte undersøke nakken for å utelukke at smertene har opphav der. Videre testes skulderens bevegelighet, styrke og stabilitet.

Etter at undersøkelsen er ferdig velges behandling på bakgrunn av terapeutens forståelse av resultatene, vitenskapelige studier og pasientens ønsker. Målet med behandling er alltid at pasienten skal få oppleve varig bedring med så få behandlinger som mulig.

Antall behandlinger som er nødvendig avhenger av ulike faktorer. Som pasient er det viktig å samarbeide godt med terapeuten og å stille spørsmål når man lurer på noe. Det er også terapeutens rolle å inkludere deg gjennom hele behandlingsprosessen, slik at dere sammen kan komme frem til det beste resultatet.