Meniskruptur

En meniskruptur er en vanlig kneskade som kan føre til milde eller sterke symptomer. Menisken fungerer som en støtdemper og bidrar til å stabilisere kneleddet ved å fordele vekten jevnt. Skader kan oppstå ved plutselige vridninger eller belastninger på kneet. Symptomer inkluderer smerter, hevelse og nedsatt bevegelighet. Behandlingen varierer avhengig av skadens alvorlighetsgrad.

Lær mer om årsaker, symptomer og effektive behandlingsmetoder for å finne ut om du har en meniskruptur og hva du burde gjøre.

Våre fysioterapeuter er dyktige på å skille mellom meniskrupturer og andre årsaker til knesmerter. Vi hjelper deg også i gang med riktig behandling og følger deg opp så lenge du har behov for det.

Jumper's knee

Hopp rett til:

Symptomer på meniskruptur

Har du fått en meniskruptur vil ofte hverdagslige ting som å gå i trapp og reise seg fra en lav stol være smertefullt. Kjenner du deg igjen i noen av symptomene under kan det hende du har en meniskruptur:

• Smerter i kneet, spesielt ved belastning eller bevegelse

• Hevelse rundt kneet

• Låsing eller følelse av at kneet sitter fast

• Vanskeligheter med å bøye eller strekke kneet

• Følelse av nedsatt stabilitet i kneet

Hvordan behandles en meniskruptur

Ved vår klinikk tilstreber vi å gi effektiv behandling etterfulgt av forbeyggende tiltak. Ved å kombinere ulike metoder kan vi sikre optimal rehabilitering. Fokus i behandlingen er å redusere smerte og forbedre styrke i de omkringliggende muskler og sener, slik at du raskt kan gjenoppta daglige aktiviteter, trening eller jobb.

Noen vanlige behandlingsmetoder inkluderer:

• Belastningsstyring for å unngå overbelastning og redusere risiko for ytterligere skade

• Strukturert hjemmetrening for å bygge styrke, gjenvinne mobilitet og redusere smerter

• Manuelle teknikker som leddmobilisering og massasje

I tillegg utarbeider vi klare retningslinjer for aktivitet, trening og arbeid for å sikre optimal belastning mellom behandlingstimene.

Fysiobloggen

Når bør du oppsøke behandling?

Du kan spare deg for mye tid og frustrasjon ved å oppsøke riktig hjelp til rett tid. Dersom du har smerter, stivhet, svakhet eller andre symptomer og i tillegg kan svare “ja” på ett av spørsmålene nedenfor, anbefaler vi deg å oppsøke behandling nå:

• Kraftige smerter
  • Symptomene har vedvart over en uke uten tydelig bedring
  • Symptomene hindrer deg fra sove normalt, gå på jobb eller delta på trening.
  • Symptomer som gjør deg bekymret.

Du skal også vite at vi hjelper folk med både store og små plager. Vi tar deg på alvor uansett omfanget av problemet.

Bruk din helseforsikring hos oss

Helseforsikring dekker ofte behandling hos fysioterapeut hvis du får behov for dette.

Vi har avtaler med de fleste forsikringsselskaper som tilbyr forsikring. Bestill time via forsikringsselskapet sin app eller ring oss på 40431040 hvis du har noen spørsmål angående din forsikring.

Tilbakemeldinger fra våre kunder

Sandvika Fysioterapi
Based on 44 reviews
powered by Google
Eivind ThorpEivind Thorp
07:23 25 Oct 23
God og profesjonell behandling
Marlyn Abalorio SvarveMarlyn Abalorio Svarve
20:43 21 Oct 23
Terje VegsundTerje Vegsund
13:02 20 Oct 23
Hyggelig opplevelse/møte med fysioterapeut som så absolutt kunne jobben sin
MatchiMatchi
11:16 20 Oct 23
Andris SkatteboAndris Skattebo
14:22 18 Aug 23
Hyggelig prat og god behandling!
Stig RandsborgStig Randsborg
12:43 19 Jul 23
Grundig og dyktig i analysen i første time. Veldig god oppfølging i timene etterpå. Behandlingen gir god utbytte og hjelper.
Sverre StroemmeSverre Stroemme
10:15 28 Jun 23
Svært hyggelige folk med masse kunnskap som tilsynelatende tar særdeles godt vare på sine kunder.Anbefales på det varmeste.Mvh,Sverre
Karen Marie DaasvandKaren Marie Daasvand
19:38 27 Jun 23
Helt fantastisk behandling. Føler meg MYE bedre! 😊
Eystein BuenEystein Buen
09:24 08 May 22
Fikk veldig god hjelp til å lindre tennisalbue i form av treningsprogram, loggføring/oppfølging og trykkbølgebehandling. Kommer tilbake i fremtiden dersom andre plager skulle oppstå. Ekstremt fornøyd!
Håkon Haugholt-DaleHåkon Haugholt-Dale
14:22 08 Mar 22
Jeg har følt meg godt ivaretatt av fysioterapeut fra første time. Etter første konsultasjon ga han et godt bilde av hva slags skadet jeg hadde, noe som ble bekreftet med MR bilder. Jeg kom derfor raskt i gang med øvelser og anbefalinger for prosessen mot heling av tretthetsbrudd. Har vært jevnlig til sjekk siste halve året og blitt oppmuntret på veien. Anbefaler dem virkelige.
Ole Kristian UdnesOle Kristian Udnes
12:49 08 Oct 21
Jeg er veldig godt fornøyd med behandlingen hos Sandvika Fysioterapi. En vond skulder som ikke var altfor plagsom men som likevel trengte behandling. De lokaliserte problemet raskt og jeg fikk øvelser underveis som gjorde at jeg gradvis ble bedre. Behagelig og god service!
Joaquin PoggiJoaquin Poggi
22:59 20 Jan 20
Jeg var usikker på om jeg trengte behandling, men dro til fysioterapeut Steinar etter ca 1 mnd med sterke knesmerter. Etter undersøkelsen lærte han meg noen enkle øvelser som jeg gjorde akkurat som planlagt. Øvelsene var vonde til å begynne med, men ila noen uker var kneet mye bedre. Nå har det gått 5 mnd og kneet er fortsatt helt smertefritt. Mildt sagt veldig fornøyd!
Norun HeggelundNorun Heggelund
09:48 10 Aug 19
Veldig godt fornøyd. Faglig dyktig og hyggelig fysioterapeut.
henok arayahenok araya
06:51 06 Aug 19
Jostein RummelhoffJostein Rummelhoff
18:01 19 Nov 18
Dette var meget bra. Dyktig fysioterapeut som var skånsom, effektiv og kunnskapsrik. Takk for flott veiledning og oppfølging. 🙂

Spørsmål og svar

En ruptur i menisken er en skade som oppstår når den C-formede brusken i kneet, kjent som menisken, blir revet eller skadet. Dette kan skje som følge av vridninger, plutselige bevegelser eller traumer mot kneet.

Trening kan være en del av rehabiliteringsprosessen for meniskskade, men det er viktig å trene på riktig måte og unngå aktiviteter som forverrer smerten eller øker risikoen for ytterligere skade. En kvalifisert fysioterapeut kan hjelpe med å utvikle et tilpasset treningsprogram basert på individuelle behov og skadegrad.

Operasjon for meniskskade vurderes vanligvis når konservativ behandling ikke lindrer smerte eller forbedrer funksjonen tilstrekkelig. Operasjon kan også være nødvendig ved alvorlige tilfeller av meniskskade, spesielt når det er betydelig låsing av kneet eller fragmentering av menisken.

Tiltak som belastningsstyring, treningsøvelser og trykkbølgebehandling kan føre til rask og fullstendig bedring.

Mindre meniskskader kan noen ganger leges av seg selv så lenge man oppnår passende belastning. Imidlertid er det viktig å få en nøyaktig diagnose og behandlingsplan fra en fysioterapeut for å sikre riktig rehabilitering.

En grundig klinisk undersøkelse utført av en kvalifisert fysioterapeut, supplert med bildeundersøkelser som MR eller ultralyd, kan gi en nøyaktig diagnose av en ødelagt menisk. MR-bilder er vanligvis kun nødvendig ved tegn på store meniskrupturer. Symptomer som smerte, hevelse og begrensning i bevegelse er vanlige indikatorer.

ykling kan være en gunstig form for trening for personer med meniskskade, da det er en lavt belastende aktivitet som kan bidra til å styrke musklene rundt kneet og forbedre bevegeligheten. Imidlertid bør det tilpasses individuelt for å unngå smerte eller forverring av skaden.

Medial meniskruptur refererer til en skade på den indre delen av menisken, som er den delen som ligger nærmest kroppens midtlinje.

Lateral meniskruptur refererer til en skade på den ytre delen av menisken, som er den delen som ligger nærmest utsiden av kneet.

Menisksmerter kan variere fra mild til alvorlig og oppstå ved belastning, bøying eller strekking av kneet. Det kan være vanskelig å sette fingeren på hvor smertene er, men det vil typisk føles som om det sitter inne i kneet, på en av sidene, foran eller bak. Det kan føles som skarpe smerter eller en dunkende følelse, spesielt under aktivitet.

Ja, menisken kan oppleve flere skader eller nye rupturer, spesielt hvis det ikke er tilstrekkelig rehabilitering eller hvis personen utsettes for gjentatte traumer eller belastninger på kneet.

Ved vedvarende eller alvorlige knesmerter, spesielt etter en skade eller ulykke, bør man oppsøke lege for evaluering og behandling. Spesielt dersom det er hevelse, rødhet eller feber, bør lege kontaktes. I de fleste tilfeller kan du oppsøke fysioterapeut først, og ved behov henvises videre til lege.

På innsiden av kneet finner vi strukturer som den mediale menisken og det mediale colaterale ligamentet (sideligamentet. Midt inne i kneet ligger korsbåndene (ACL og PCL).

Knestøtte kan være nyttig ved meniskskade for å gi ekstra støtte, redusere belastning og bidra til å stabilisere kneet under aktivitet. Det kan være hensiktsmessig å bruke knestøtte under trening eller ved aktiviteter som belaster kneet.

Menisken befinner seg mellom lårbenet (femur) og leggbenet (tibia) inne i kneet. Den er plassert som en halvmåneformet brusk mellom disse to bena og fungerer som en støtdemper og stabilisator i kneleddet.

Meniskene har flere viktige funksjoner i kneet, inkludert å fordele vekten jevnt over leddflaten, bidra til å stabilisere kneleddet, absorbere støt og redusere friksjon mellom lårbenet og leggbenet under bevegelse.

Her finner du oss

Sandvika Fysioterapi holder til i Rådmann Halmrasts vei 18, rett ved buss- og togstasjonen i Sandvika.

Vi er en helprivat klinikk som spesialiserer oss på fysioterapi og trening.