Kne- og lårplager

Kneet er et komplekst ledd som bærer mye av kroppsvekten, noe som gjør det sårbart for skader og plager. Forekomsten av kneplager er betydelig, og de kan være forårsaket av en rekke faktorer, inkludert skader, slitasje, betennelse og overbelastning. Noen vanlige kne- og lårplager er jumper’s knee, runner’s knee (løperkne), meniskskade, skade på leddbånd, artrose og muskelstrekk.

Smertene kan ha en betydelig innvirkning på hverdagsaktiviteter, jobb og trening, samt påvirke søvnkvaliteten og livskvaliteten generelt. Det er derfor viktig å forstå årsakene til knesmerter og søke riktig behandling for å kunne opprettholde en aktiv livsstil.

Jumper's knee

Les mer om:

Jumper's knee (hopperkne)

Jumpers knee, også kjent som patellar tendinopati, er en tilstand preget av smerter og ømhet rett under kneskålen. Følgende symptomer kan tyde på at du har jumper’s knee:

• Smerte ved hopping, løping eller andre belastende aktiviteter som involverer knebøyninger.
  • Ømhet og hevelse rett under kneskålen, spesielt etter fysisk aktivitet.

Les mer om jumper’s knee

Runner's knee (løperkne)

Runner’s knee (løperkne), også kjent som iliotibialbåndyndrom, oppstår når iliotibialbåndet, et bindevevsbånd på utsiden av låret, blir irritert og betent.

Dersom du har runner’s knee kan det hende du kjenner deg igjen i følgende:

• Smerter på utsiden av kneet under aktivitet som løping eller sykling.
  • Mulig hevelse eller ømhet langs utsiden av låret eller kneet.

Les mer om runner’s knee her.

Meniskruptur

Inne i kneleddet ligger to C-formede menisker som bidrar til jevn og hensiktsmessig belastning i kneet. Ved vridninger eller andre skader kan det oppstå en ruptur i en av de to meniskene.

Dersom du har en meniskruptur kan det hende du kjenner deg igjen i følgende:

• Smerter i kneet, spesielt ved bøyning eller vridning.

• Hevelse og stivhet i kneet, som kan gjøre det vanskelig å bøye eller strekke benet helt.
Les mer om menisksmerter her.
meniskskade
Hamstringstrekk

Strekk i hamstring

En hamstringstrekk oppstår når musklene på baksiden av låret får en delvis eller komplett ruptur i forbindelse med en akutt overbelastning. Typiske symptomer inkluderer:

• Skarp smerte eller ubehag på baksiden av låret under fysisk aktivitet.

• Mulig blåmerke på baksiden av låret

Les mer om strekk i hamstring her.

Tilbakemeldinger fra våre kunder

Sandvika Fysioterapi
Based on 44 reviews
powered by Google
Eivind ThorpEivind Thorp
07:23 25 Oct 23
God og profesjonell behandling
Marlyn Abalorio SvarveMarlyn Abalorio Svarve
20:43 21 Oct 23
Terje VegsundTerje Vegsund
13:02 20 Oct 23
Hyggelig opplevelse/møte med fysioterapeut som så absolutt kunne jobben sin
MatchiMatchi
11:16 20 Oct 23
Andris SkatteboAndris Skattebo
14:22 18 Aug 23
Hyggelig prat og god behandling!
Stig RandsborgStig Randsborg
12:43 19 Jul 23
Grundig og dyktig i analysen i første time. Veldig god oppfølging i timene etterpå. Behandlingen gir god utbytte og hjelper.
Sverre StroemmeSverre Stroemme
10:15 28 Jun 23
Svært hyggelige folk med masse kunnskap som tilsynelatende tar særdeles godt vare på sine kunder.Anbefales på det varmeste.Mvh,Sverre
Karen Marie DaasvandKaren Marie Daasvand
19:38 27 Jun 23
Helt fantastisk behandling. Føler meg MYE bedre! 😊
Eystein BuenEystein Buen
09:24 08 May 22
Fikk veldig god hjelp til å lindre tennisalbue i form av treningsprogram, loggføring/oppfølging og trykkbølgebehandling. Kommer tilbake i fremtiden dersom andre plager skulle oppstå. Ekstremt fornøyd!
Håkon Haugholt-DaleHåkon Haugholt-Dale
14:22 08 Mar 22
Jeg har følt meg godt ivaretatt av fysioterapeut fra første time. Etter første konsultasjon ga han et godt bilde av hva slags skadet jeg hadde, noe som ble bekreftet med MR bilder. Jeg kom derfor raskt i gang med øvelser og anbefalinger for prosessen mot heling av tretthetsbrudd. Har vært jevnlig til sjekk siste halve året og blitt oppmuntret på veien. Anbefaler dem virkelige.
Ole Kristian UdnesOle Kristian Udnes
12:49 08 Oct 21
Jeg er veldig godt fornøyd med behandlingen hos Sandvika Fysioterapi. En vond skulder som ikke var altfor plagsom men som likevel trengte behandling. De lokaliserte problemet raskt og jeg fikk øvelser underveis som gjorde at jeg gradvis ble bedre. Behagelig og god service!
Joaquin PoggiJoaquin Poggi
22:59 20 Jan 20
Jeg var usikker på om jeg trengte behandling, men dro til fysioterapeut Steinar etter ca 1 mnd med sterke knesmerter. Etter undersøkelsen lærte han meg noen enkle øvelser som jeg gjorde akkurat som planlagt. Øvelsene var vonde til å begynne med, men ila noen uker var kneet mye bedre. Nå har det gått 5 mnd og kneet er fortsatt helt smertefritt. Mildt sagt veldig fornøyd!
Norun HeggelundNorun Heggelund
09:48 10 Aug 19
Veldig godt fornøyd. Faglig dyktig og hyggelig fysioterapeut.
henok arayahenok araya
06:51 06 Aug 19
Jostein RummelhoffJostein Rummelhoff
18:01 19 Nov 18
Dette var meget bra. Dyktig fysioterapeut som var skånsom, effektiv og kunnskapsrik. Takk for flott veiledning og oppfølging. 🙂

Her finner du oss

Sandvika Fysioterapi holder til i Rådmann Halmrasts vei 18, rett ved buss- og togstasjonen i Sandvika.

Vi er en helprivat klinikk som spesialiserer oss på fysioterapi og trening.

Vanlige spørsmål om kne- og lårsmerter

Når du opplever smerter i kneet, er det viktig å redusere mengden aktiviteter som forverrer smertene og å gi kneet tilstrekkelig hvile. Vi anfaler deg å ta kontakt med en fysioterapeut for veiledning, da generelle råd ofte gir liten verdi.

Det er viktig å oppsøke lege hvis knesmertene kommer samtidig som allmentilstanden blir dårlig og du utvikler f.eks feber. I de fleste andre tilfeller er fysioterapeuter bedre utstyrt for å stille en diagnose og starte med riktig behandling.

Årsakene til knesmerter kan være mangfoldige, fra overbelastning og skader til strukturelle endringer som artrose eller betennelsestilstander som tendinitt eller bursitt. En grundig vurdering av en fysioterapeut kan bidra til å fastslå den nøyaktige årsaken til dine knesmerter.

Betennelse i kneet kan føles som en varm, øm hevelse rundt kneet, ofte med økt smerte ved bevegelse eller trykk. Du kan også oppleve stivhet og begrensninger i bevegelsesområdet.

Trening kan være en effektiv måte å styrke muskler og forbedre stabiliteten i kneet på, men det er viktig å trene riktig og unngå belastning som forverrer smertene. I hvilken grad trening er en del av løsningen på vonde knær er avhengig av den underliggende årsaken til smertene.

Bruk av knestøtte kan være nyttig under visse aktiviteter eller øvelser for å gi ekstra støtte og stabilitet til kneet. Imidlertid bør dette diskuteres med en fysioterapeut for å sikre riktig bruk.

Symptomer på en skadet menisk kan inkludere smerter på innsiden eller utsiden av kneet, hevelse, låsing eller klikking i kneet, samt begrenset bevegelse.

Men dette er symptomer som kan forekomme ved andre type kneskader også.

Artrose i kneet kan merkes ved smerter, stivhet og hevelse i kneet, spesielt etter aktivitet eller lengre perioder med stillesitting. Du kan også merke en knasende eller gnissende lyd i kneet ved bevegelse.

Forekomst av artrose er vanligere jo eldre du er, men har også stor sammenheng med tidligere skade eller operasjon i det aktuelle kneet.

Varigheten av senebetennelse i kneet kan variere avhengig av alvorlighetsgraden av betennelsen og hvor godt den behandles. Med riktig behandling kan det ta flere uker til måneder å lindre symptomene fullstendig.

Smerter på innsiden av kneet kan være forårsaket av flere årsaker, inkludert skade på det mediale kolaterale leddbånd, medial menisk eller slimposebetennese/tendinitt rundt “gåsefoten” (et område der tre av benets sener fester).

Knebøy kan være en effektiv øvelse for å styrke musklene rundt kneet når de utføres riktig og med riktig teknikk. Det er viktig å starte med en passende vekt og gradvis øke belastningen etter hvert som styrken øker.

Sykling kan være en gunstig form for trening for personer med vonde knær, da det er en lavbelastende aktivitet som gir god aerob trening samtidig som den er skånsom mot leddene. Det er imidlertid viktig å justere sykkelinnstillingene riktig for å minimere belastningen på knærne.

Behandlingen for artrose i kneet fokuserer ofte på smertelindring, forbedring av funksjonen og forebygging av ytterligere skade. Dette kan inkludere medisiner, fysioterapi, vektkontroll, livsstilsendringer og i noen tilfeller kirurgi.

Leddbåndskader kan føre til smerter, hevelse, instabilitet og begrensninger i bevegelsen rundt det skadde leddet. Du kan også oppleve en følelse av at leddet gir etter eller føles “løst” når du prøver å belaste det.

Schlatters, også kjent som Osgood-Schlatters sykdom, er en tilstand som vanligvis påvirker unge idrettsutøvere, spesielt de i vekstperioden. Det oppstår når det er overdreven trekkraft på kneskålen, noe som fører til smerter og hevelse på fremsiden av kneet, der senen fra kneskålen fester seg til leggbenet. Behandlingen fokuserer vanligvis på smertelindring, hvile og fysioterapi.