Hodepine og kjeveplager

Hodepine er en utbredt tilstand som i de fleste tilfeller er plagsomt, men forbigående. Alikevel er det mange som har langvarige problemer med gjenvendende hodepineanfall. Anfall kan variere i intensitet, varighet og type smerte. Noen av de mest kjente formene for hodepine inkluderer spenningshodepine, migrene og nakkehodepine. Mange har også problemer med kjevesmerter, som kan forekomme både alene eller i forbindelse med hodepine.

Behandling og forebygging avhenger av typen og årsaken til hodepinen, og kan inkludere fysioterapi, medikamenter, livsstilsendringer og stresshåndtering.

Les mer om:

Nakkehodepine

Nakkehodepine, også kjent som cervikogen hodepine, er en type hodepine som har sitt utspring i nakken. Denne tilstanden er ofte et resultat av spenninger eller dysfunksjoner i nakkevirvler eller muskler.

To vanlige symptomer på nakkehodepine inkluderer:

• Ensidig hodepine: Smerten er vanligvis lokalisert på den ene siden av hodet og kan stråle fra nakken til pannen, tinningen eller øyet.

• Nakkesmerter og stivhet: Økt følsomhet eller smerte i nakken, spesielt ved bevegelse, og ofte ledsaget av stivhet.

Les mer om nakkehodepine her.

nakkesmerter og kink i nakken
kjevesmerter TMD

Kjevesmerter (TMD)

Temporomandibulær dysfunksjon (TMD) er en samlebetegnelse for ulike tilstander knyttet til dysfunksjon i kjeveledd og omkringliggende muskulatur. Denne tilstanden kan føre til smerte og ubehag i kjeveområdet.

To vanlige symptomer på TMD inkluderer:

• Kjevesmerter og ømhet: Smerte eller ømhet i kjeveleddet, ofte forverret ved tygging eller gjesping.
  • Klikkelyder eller låsing: Uregelmessige lyder som klikking eller knasing når kjeven beveger seg, og i noen tilfeller opplever man at kjeven låser seg i åpen eller lukket stilling.

Les mer om kjeveplager her.

Tilbakemeldinger fra våre kunder

Sandvika Fysioterapi
Based on 44 reviews
powered by Google
Eivind ThorpEivind Thorp
07:23 25 Oct 23
God og profesjonell behandling
Marlyn Abalorio SvarveMarlyn Abalorio Svarve
20:43 21 Oct 23
Terje VegsundTerje Vegsund
13:02 20 Oct 23
Hyggelig opplevelse/møte med fysioterapeut som så absolutt kunne jobben sin
MatchiMatchi
11:16 20 Oct 23
Andris SkatteboAndris Skattebo
14:22 18 Aug 23
Hyggelig prat og god behandling!
Stig RandsborgStig Randsborg
12:43 19 Jul 23
Grundig og dyktig i analysen i første time. Veldig god oppfølging i timene etterpå. Behandlingen gir god utbytte og hjelper.
Sverre StroemmeSverre Stroemme
10:15 28 Jun 23
Svært hyggelige folk med masse kunnskap som tilsynelatende tar særdeles godt vare på sine kunder.Anbefales på det varmeste.Mvh,Sverre
Karen Marie DaasvandKaren Marie Daasvand
19:38 27 Jun 23
Helt fantastisk behandling. Føler meg MYE bedre! 😊
Eystein BuenEystein Buen
09:24 08 May 22
Fikk veldig god hjelp til å lindre tennisalbue i form av treningsprogram, loggføring/oppfølging og trykkbølgebehandling. Kommer tilbake i fremtiden dersom andre plager skulle oppstå. Ekstremt fornøyd!
Håkon Haugholt-DaleHåkon Haugholt-Dale
14:22 08 Mar 22
Jeg har følt meg godt ivaretatt av fysioterapeut fra første time. Etter første konsultasjon ga han et godt bilde av hva slags skadet jeg hadde, noe som ble bekreftet med MR bilder. Jeg kom derfor raskt i gang med øvelser og anbefalinger for prosessen mot heling av tretthetsbrudd. Har vært jevnlig til sjekk siste halve året og blitt oppmuntret på veien. Anbefaler dem virkelige.
Ole Kristian UdnesOle Kristian Udnes
12:49 08 Oct 21
Jeg er veldig godt fornøyd med behandlingen hos Sandvika Fysioterapi. En vond skulder som ikke var altfor plagsom men som likevel trengte behandling. De lokaliserte problemet raskt og jeg fikk øvelser underveis som gjorde at jeg gradvis ble bedre. Behagelig og god service!
Joaquin PoggiJoaquin Poggi
22:59 20 Jan 20
Jeg var usikker på om jeg trengte behandling, men dro til fysioterapeut Steinar etter ca 1 mnd med sterke knesmerter. Etter undersøkelsen lærte han meg noen enkle øvelser som jeg gjorde akkurat som planlagt. Øvelsene var vonde til å begynne med, men ila noen uker var kneet mye bedre. Nå har det gått 5 mnd og kneet er fortsatt helt smertefritt. Mildt sagt veldig fornøyd!
Norun HeggelundNorun Heggelund
09:48 10 Aug 19
Veldig godt fornøyd. Faglig dyktig og hyggelig fysioterapeut.
henok arayahenok araya
06:51 06 Aug 19
Jostein RummelhoffJostein Rummelhoff
18:01 19 Nov 18
Dette var meget bra. Dyktig fysioterapeut som var skånsom, effektiv og kunnskapsrik. Takk for flott veiledning og oppfølging. 🙂

Her finner du oss

Sandvika Fysioterapi holder til i Rådmann Halmrasts vei 18, rett ved buss- og togstasjonen i Sandvika.

Vi er en helprivat klinikk som spesialiserer oss på fysioterapi og trening.

Vanlige spørsmål om hodepine og kjevesmerter

De mest vanlige typene hodepine inkluderer spenningshodepine, migrene og nakkehodepine. Spenningshodepine beskrives ofte som en døll, trykkende smerte på begge sider av hodet. Migrene kan være mer intens og kan ledsages av kvalme, lysskyhet og synsforstyrrelser. Nakkehodepine starter ofte som nakkesmerter som deretter gir ensidig hodepine.

Utløsende faktorer for hodepine kan variere sterkt og inkluderer stress, mangel på søvn, dehydrering, visse matvarer og drikker, hormonelle endringer, sterkt lys, høye lyder, og endringer i værforhold. Noen ganger kan hodepine også skyldes medisinske tilstander eller medisiner.

Det er viktig å konsultere en lege hvis du opplever hyppige, vedvarende, eller plutselig svært alvorlige hodepiner, eller hvis hodepinen er ledsaget av andre symptomer som synsforstyrrelser, problemer med tale, svakhet, nummenhet, kramper, eller endringer i bevissthet.

Forebygging av hodepine kan innebære livsstilsendringer som regelmessig søvn, hydrering, stresshåndtering, regelmessig trening og å opprettholde en regelmessig spiseplan.

Selv om de fleste hodepiner ikke er tegn på en alvorlig tilstand, kan konstante eller svært intense hodepiner i sjeldne tilfeller være et symptom på mer alvorlige problemer som hjernesvulst, aneurisme eller meningitt. Det er viktig å oppsøke lege for en grundig evaluering dersom hodepinen er unormal for deg eller symptomene er svært kraftige.

Kjevesmerter kan skyldes en rekke faktorer, inkludert temporomandibulær dysfunksjon (TMD), tannproblemer, tannklemming eller -skjæring (bruxisme), betennelse, skader, og til og med stress.

Ja, stress kan spille en stor rolle i utviklingen av kjevesmerter, da det ofte fører til ubevisst klemming eller skjæring av tennene, særlig om natten. Stresshåndteringsteknikker kan derfor være en viktig del av behandlingen.

Ja, det finnes spesifikke øvelser designet for å strekke, styrke og avlaste kjevemuskulaturen. Disse kan inkludere forsiktig åpning og lukking av munnen, sideveis bevegelser av kjeven, og strekking av kjevemusklene. En fysioterapeut eller tannlege kan gi veiledning om passende øvelser.