Beinhinnebetennelse

Medialt tibialt stress syndrom (MTSS), ofte kjent som beinhinnebetennelse, er en vanlig overbelastningsskade blant idrettsutøvere. Det kjennetegnes av smerter langs den indre kanten av skinnebeinet (tibia) og oppstår vanligvis på grunn av intens eller langvarig belastning av leggene.

Lær mer om årsaker, symptomer og effektive behandlingsmetoder for å finne ut om du har beinhinnebetennelse og hva man burde gjøre.

Våre fysioterapeuter er dyktige på å skille mellom beinhinnebetennelse og andre årsaker til leggsmerter. Vi hjelper deg også i gang med riktig behandling og følger deg opp så lenge du har behov for det.

Hopp rett til:

Symptomer på beinhinnebetennelse

Beinhinnebetennelse gir ofte smerter på innsiden av leggen som forverres med aktiviteter som løping og hopping. Kjenner du deg igjen i noen av disse punktene kan det hende du har beinhinnebetennelse:

• Smerte langs den indre kanten av skinnebeinet.

• Ømhet ved berøring av det affiserte området.

• Smerte som intensiveres ved fysisk aktivitet, særlig løping.

Har du tydelig hevelse rett over tibia (skinnebeinet) kan dette være et symptom på en stressfraktur. Dersom du ser dette er det lurt å få leggen undersøkt raskt.

Hvordan behandles beinhinnebetennelse

Våre fysioterapeuter fokuserer på en helhetlig tilnærming for å behandle beinhinnebetennelse effektivt. En nøkkelkomponent i denne behandlingen er “belastningsstyring”, som innebærer å tilpasse og kontrollere aktivitetsnivået for å minimere stress på skinnebeinet. Målet med behandlingen er å redusere smerte og forbedre funksjonen i muskler og sener. Dette bidrar til at du raskere kommer tilbake til hverdagsaktiviteter og trening.

Vanlige behandlingsteknikker inkluderer:

• Belastningsstyring for å unngå overbelastning.

• Strukturert hjemmetrening, som omfatter tøye- og styrkeøvelser tilpasset individuelle behov.

• Trykkbølgebehandling for å stimulere helingsprosesser i det affiserte området.

• Manuelle teknikker for å forbedre mobilitet og redusere smerte.

• Tydelige retningslinjer for aktivitet, trening og arbeidsliv, tilpasset hver enkelts situasjon.

Disse tiltakene er designet for å gi optimal behandling og støtte, slik at du kan oppnå en smertefri og aktiv livsstil.

Når bør du oppsøke behandling?

Du kan spare deg for mye tid og frustrasjon ved å oppsøke riktig hjelp til rett tid. Dersom du har smerter, stivhet, svakhet eller andre symptomer og i tillegg kan svare “ja” på ett av spørsmålene nedenfor, anbefaler vi deg å oppsøke behandling nå:

• Kraftige smerter
  • Symptomene har vedvart over en uke uten tydelig bedring
  • Symptomene hindrer deg fra sove normalt, gå på jobb eller delta på trening.
  • Symptomer som gjør deg bekymret.

Du skal også vite at vi hjelper folk med både store og små plager. Vi tar deg på alvor uansett omfanget av problemet.

Bruk din helseforsikring hos oss

Helseforsikring dekker ofte behandling hos fysioterapeut hvis du får behov for dette.

Vi har avtaler med de fleste forsikringsselskaper som tilbyr forsikring. Bestill time via forsikringsselskapet sin app eller ring oss på 40431040 hvis du har noen spørsmål angående din forsikring.

Tilbakemeldinger fra våre kunder

Sandvika Fysioterapi
Based on 44 reviews
powered by Google
Eivind ThorpEivind Thorp
07:23 25 Oct 23
God og profesjonell behandling
Marlyn Abalorio SvarveMarlyn Abalorio Svarve
20:43 21 Oct 23
Terje VegsundTerje Vegsund
13:02 20 Oct 23
Hyggelig opplevelse/møte med fysioterapeut som så absolutt kunne jobben sin
MatchiMatchi
11:16 20 Oct 23
Andris SkatteboAndris Skattebo
14:22 18 Aug 23
Hyggelig prat og god behandling!
Stig RandsborgStig Randsborg
12:43 19 Jul 23
Grundig og dyktig i analysen i første time. Veldig god oppfølging i timene etterpå. Behandlingen gir god utbytte og hjelper.
Sverre StroemmeSverre Stroemme
10:15 28 Jun 23
Svært hyggelige folk med masse kunnskap som tilsynelatende tar særdeles godt vare på sine kunder.Anbefales på det varmeste.Mvh,Sverre
Karen Marie DaasvandKaren Marie Daasvand
19:38 27 Jun 23
Helt fantastisk behandling. Føler meg MYE bedre! 😊
Eystein BuenEystein Buen
09:24 08 May 22
Fikk veldig god hjelp til å lindre tennisalbue i form av treningsprogram, loggføring/oppfølging og trykkbølgebehandling. Kommer tilbake i fremtiden dersom andre plager skulle oppstå. Ekstremt fornøyd!
Håkon Haugholt-DaleHåkon Haugholt-Dale
14:22 08 Mar 22
Jeg har følt meg godt ivaretatt av fysioterapeut fra første time. Etter første konsultasjon ga han et godt bilde av hva slags skadet jeg hadde, noe som ble bekreftet med MR bilder. Jeg kom derfor raskt i gang med øvelser og anbefalinger for prosessen mot heling av tretthetsbrudd. Har vært jevnlig til sjekk siste halve året og blitt oppmuntret på veien. Anbefaler dem virkelige.
Ole Kristian UdnesOle Kristian Udnes
12:49 08 Oct 21
Jeg er veldig godt fornøyd med behandlingen hos Sandvika Fysioterapi. En vond skulder som ikke var altfor plagsom men som likevel trengte behandling. De lokaliserte problemet raskt og jeg fikk øvelser underveis som gjorde at jeg gradvis ble bedre. Behagelig og god service!
Joaquin PoggiJoaquin Poggi
22:59 20 Jan 20
Jeg var usikker på om jeg trengte behandling, men dro til fysioterapeut Steinar etter ca 1 mnd med sterke knesmerter. Etter undersøkelsen lærte han meg noen enkle øvelser som jeg gjorde akkurat som planlagt. Øvelsene var vonde til å begynne med, men ila noen uker var kneet mye bedre. Nå har det gått 5 mnd og kneet er fortsatt helt smertefritt. Mildt sagt veldig fornøyd!
Norun HeggelundNorun Heggelund
09:48 10 Aug 19
Veldig godt fornøyd. Faglig dyktig og hyggelig fysioterapeut.
henok arayahenok araya
06:51 06 Aug 19
Jostein RummelhoffJostein Rummelhoff
18:01 19 Nov 18
Dette var meget bra. Dyktig fysioterapeut som var skånsom, effektiv og kunnskapsrik. Takk for flott veiledning og oppfølging. 🙂

Spørsmål og svar

MTSS, eller beinhinnebetennelse er en overbelastningsskade som påvirker det indre området av skinnebeinet (tibia). Denne tilstanden oppstår ofte hos løpere og idrettsutøvere som utsetter underbenet for gjentatt stress. Det kjennetegnes ved smerte og ømhet i skinnebeinet, som forverres ved fysisk aktivitet.

Årsakene til beinhinnebetennelse inkluderer ofte overdreven trening, uegnet fottøy, hardt underlag, og dårlig løpeteknikk. Andre risikofaktorer kan være biomekaniske uvaner, som overpronasjon eller flatfotethet, og plutselig økning i treningsintensitet.

Når man har beinhinnebetennelse, opplever man vanligvis smerte langs innsiden av skinnebeinet (tibia). Smerten kan variere fra skarp og stikkende til en dyp, vedvarende ømhet.

Symptomene på beinhinnebetennelse inkluderer smerter langs innsiden av skinnebeinet, ømhet eller sårhet langs det indre beinområdet, og smerte som forverres under fysisk aktivitet. Hevelse i underbenet kan også forekomme.

Diagnosen av beinhinnebetennelse er vanligvis basert på pasientens symptomer og en fysisk undersøkelse. I noen tilfeller kan bildediagnostikk som røntgen eller MR være nødvendig for å utelukke andre tilstander som stressfrakturer.

Forebygging av beinhinnebetennelse inkluderer å bruke passende fottøy som støtter og demper, gradvis øke treningsintensitet, og utføre styrke- og tøyeøvelser for beina. En vurdering av løpeteknikk kan også være nyttig.

Helbredelsestiden for beinhinnebetennelse varierer. Mange opplever forbedring innen noen uker, mens det for andre kan ta flere måneder. Det er viktig å ikke gjenoppta full treningsintensitet før man er helt smertefri.

Du bør vente med å gjenoppta løping til du kan utføre daglige aktiviteter uten smerte. Start med lavintensitetsaktiviteter og øk gradvis intensiteten under veiledning av en helseprofesjonell for å unngå tilbakefall.

Ja, trykkbølgebehandling (også kjent som ekstrakorporal sjokkbølgebehandling) kan brukes som en behandlingsmetode for beinhinnebetennelse (periostitt). Denne behandlingen involverer bruk av sjokkbølger eller lydbølger som sendes inn i det berørte området for å fremme heling og redusere smerte.

Trykkbølgebehandling er kjent for å stimulere helingsprosessen ved å øke blodsirkulasjonen til det berørte området og fremme regenerering av vev. Dette kan bidra til å lindre smerte og redusere inflammasjon i tilfeller av beinhinnebetennelse.

Denne behandlingsmetoden er særlig nyttig for kroniske tilfeller av beinhinnebetennelse der tradisjonelle metoder som hvile, is, og antiinflammatoriske medisiner ikke har gitt tilstrekkelig lindring. Det er viktig å merke seg at trykkbølgebehandling bør utføres av en kvalifisert helsepersonell, og det kan være nødvendig med flere behandlingssesjoner for å oppnå optimale resultater.

Som med alle medisinske behandlinger, er det viktig å konsultere med en lege eller fysioterapeut for å vurdere om trykkbølgebehandling er en passende behandlingsmetode for ditt spesifikke tilfelle av beinhinnebetennelse.

Her finner du oss

Sandvika Fysioterapi holder til i Rådmann Halmrasts vei 18, rett ved buss- og togstasjonen i Sandvika.

Vi er en helprivat klinikk som spesialiserer oss på fysioterapi og trening.