3 ting alle bør vite om korsryggsmerter.

Hvor mye vet du egentlig om korsryggsmerter? Hva er normalt, og hva er lurt å gjøre når man opplever akutte ryggsmerter? Kunnskap om disse tingene gjør oss bedre rustet til å takle akutte ryggsmerter på en god måte. Les videre for å lære 3 ting du kanskje ikke visste!

1. Smerter i korsryggen er normalt

Vet du hvor mange som opplever ryggsmerter i løpet av livet? Det unormale er faktisk ikke å oppleve denne typen plager. Om lag 80% av befolkningen vil gå gjennom en eller flere runder med ryggsmerter. Heldigvis blir de aller fleste helt bra ila av 3 mnd. Og vanligvis vil de verste smertene være betydelig redusert innen det har gått to uker.

Bildediagnostikk

2. Bilder er kanskje ikke så viktig som du tror?

Jeg leste tidligere i «fysioterapeuten» om en studie som viser at nordmenn har stor tiltro til bildediagnostikk. Denne tiltroen er ubegrunnet når det gjelder ryggsmerter. Kun en veldig liten andel som opplever ryggsmerter har underliggende patologi som kan være alvorlig. Gjennom en konsultasjon hos lege eller fysioterapeut vil det fremkomme om personens symptomer indikerer bruk av bildediagnostikk.

3. Hvile og inaktivitet er ikke løsningen

Å unngå provoserende aktiviteter er en normal og fornuftig respons på akutte smerter eller skader. Også ved ryggsmerter er dette en grei respons, men kun over en kort periode.

Fysisk aktivitet Bærum (bærumsmarka)

Det er sterke bevis for at den beste kuren er å vende tilbake til normal aktivitet og bevegelse så fort som det lar seg gjøre. Selv om man kanskje opplever smerte under aktivitet er det altså ikke skadelig. Det er langt verre å bli liggende, til tross for at man kanskje kan finne en smertefri posisjon en periode. Dette viser forskningen at har sammenheng med flere negative ting: dårligere funksjon, større smerter og lengre fravær fra jobb.

Oppsummering:

Korsryggsmerter er normalt. De går i de fleste tilfeller over av seg selv og det beste du kan gjøre er å bevege deg så normalt som mulig.