2.0 Nivå 4 – Lyskestrekk

En lyskestrekk er en vanlig idrettsskade som oppstår når musklene eller sener i lysken overbelastes eller får en ruptur/strekk. Det kan føre til smerte og ubehag i området rundt lysken, spesielt under aktivitet som involverer løping, hopping eller plutselige bevegelser.

Våre fysioterapeuter er dyktige på å diagnostisere lyskestrekk eller finne ut om det er andre årsaker til smertene dine. Vi hjelper deg også i gang med riktig behandling slik at du raskt kan komme tilbake til aktivitet igjen uten smerter.

Strekk i lysken

Hopp rett til:

Løping skadeforebygging

Symptomer på lyskestrekk

Lyskestrekk gir ofte smerte ved løping, hopping eller plutselige bevegelser. Det kan også øke smertene når du reiser deg opp fra sittende. Følgende symptomer er typiske for lyskestrekk:

• Smerte eller ubehag i lysken under aktivitet eller press
  • Svakhet i lyskeområdet
  • Begrenset bevegelse ved løft av benet til siden
  • Ømhet eller hevelse rundt lysken
  • Vanskeligheter med å gå, løpe eller utføre bevegelser som krever innsats fra lyskemusklene

Hvordan behandles lyskestrekk

En lyskestrekk bør først behandles med hvile, kompresjon, heving av benet og eventuelt is for smertelindring. Etter dette må muskulatur/sene trenes opp igjen for å klare kravene til aktiviteten du skal tilbake til. I noen tilfeller ved alvorlig strekk kan operasjon være nødvendig. Våre fysioterapeuter kan hjelpe deg med riktig behandling slik at du raskt kan få funksjonen tilbake og bli smertefri. Vanlige behandlingstiltak inkluderer:

• Styrkeøvelser for å bygge opp musklene i lysken og forebygge fremtidige skader
  • Spesifikke tøyeøvelser for å øke fleksibiliteten i lyskemusklene
  • Retningslinjer og belastningsstyring mens du gradvis gjenopptar aktivitet
  • Manuelle teknikker

Når bør du oppsøke behandling?

Du kan spare deg for mye tid og frustrasjon ved å oppsøke riktig hjelp til rett tid. Dersom du har smerter, stivhet, svakhet eller andre symptomer og i tillegg kan svare “ja” på ett av spørsmålene nedenfor, anbefaler vi deg å oppsøke behandling nå:

• Kraftige smerter
  • Symptomene har vedvart over en uke uten tydelig bedring
  • Symptomene hindrer deg fra sove normalt, gå på jobb eller delta på trening.
  • Symptomer som gjør deg bekymret.

Du skal også vite at vi hjelper folk med både store og små plager. Vi tar deg på alvor uansett omfanget av problemet.

Bruk din helseforsikring hos oss

Helseforsikring dekker ofte behandling hos fysioterapeut hvis du får behov for dette.

Vi har avtaler med de fleste forsikringsselskaper som tilbyr forsikring. Bestill time via forsikringsselskapet sin app eller ring oss på 40431040 hvis du har noen spørsmål angående din forsikring.

Tilbakemeldinger fra våre kunder

Sandvika Fysioterapi
Based on 44 reviews
powered by Google
Terje VegsundTerje Vegsund
13:02 20 Oct 23
Hyggelig opplevelse/møte med fysioterapeut som så absolutt kunne jobben sin
Stig RandsborgStig Randsborg
12:43 19 Jul 23
Grundig og dyktig i analysen i første time. Veldig god oppfølging i timene etterpå. Behandlingen gir god utbytte og hjelper.
Sverre StroemmeSverre Stroemme
10:15 28 Jun 23
Svært hyggelige folk med masse kunnskap som tilsynelatende tar særdeles godt vare på sine kunder.Anbefales på det varmeste.Mvh,Sverre
Karen Marie DaasvandKaren Marie Daasvand
19:38 27 Jun 23
Helt fantastisk behandling. Føler meg MYE bedre! 😊
Eystein BuenEystein Buen
09:24 08 May 22
Fikk veldig god hjelp til å lindre tennisalbue i form av treningsprogram, loggføring/oppfølging og trykkbølgebehandling. Kommer tilbake i fremtiden dersom andre plager skulle oppstå. Ekstremt fornøyd!
Håkon Haugholt-DaleHåkon Haugholt-Dale
14:22 08 Mar 22
Jeg har følt meg godt ivaretatt av fysioterapeut fra første time. Etter første konsultasjon ga han et godt bilde av hva slags skadet jeg hadde, noe som ble bekreftet med MR bilder. Jeg kom derfor raskt i gang med øvelser og anbefalinger for prosessen mot heling av tretthetsbrudd. Har vært jevnlig til sjekk siste halve året og blitt oppmuntret på veien. Anbefaler dem virkelige.
Ole Kristian UdnesOle Kristian Udnes
12:49 08 Oct 21
Jeg er veldig godt fornøyd med behandlingen hos Sandvika Fysioterapi. En vond skulder som ikke var altfor plagsom men som likevel trengte behandling. De lokaliserte problemet raskt og jeg fikk øvelser underveis som gjorde at jeg gradvis ble bedre. Behagelig og god service!
Joaquin PoggiJoaquin Poggi
22:59 20 Jan 20
Jeg var usikker på om jeg trengte behandling, men dro til fysioterapeut Steinar etter ca 1 mnd med sterke knesmerter. Etter undersøkelsen lærte han meg noen enkle øvelser som jeg gjorde akkurat som planlagt. Øvelsene var vonde til å begynne med, men ila noen uker var kneet mye bedre. Nå har det gått 5 mnd og kneet er fortsatt helt smertefritt. Mildt sagt veldig fornøyd!
Norun HeggelundNorun Heggelund
09:48 10 Aug 19
Veldig godt fornøyd. Faglig dyktig og hyggelig fysioterapeut.
henok arayahenok araya
06:51 06 Aug 19
Jostein RummelhoffJostein Rummelhoff
18:01 19 Nov 18
Dette var meget bra. Dyktig fysioterapeut som var skånsom, effektiv og kunnskapsrik. Takk for flott veiledning og oppfølging. 🙂

Spørsmål og svar

Varigheten av en lyskestrekk varierer fra person til person og avhenger av flere faktorer, inkludert alvorlighetsgraden av strekken, behandlingsmetoder som brukes, og individets rehabiliteringsrespons. Mindre lyskestrekk kan helbrede seg selv innen noen uker med tilstrekkelig hvile og rehabilitering. Imidlertid kan mer alvorlige tilfeller ta flere måneder å komme seg fra, spesielt hvis det er behov for omfattende rehabilitering og behandling.

I flere tilfeller kan en mild lyskestrekk gå over av seg selv med tilstrekkelig hvile og moderat aktivitet. Mindre alvorlige strekkskader kan leges spontant over tid, spesielt med adekvat hvile og unngåelse av aktiviteter som belaster lysken. Imidlertid er det viktig å være oppmerksom på kroppens signaler og gradvis gjenoppta aktivitetene når smerten avtar, for å unngå tilbakefall eller ytterligere skade.

Ved vedvarende eller alvorlige symptomer bør det søkes medisinsk hjelp for riktig diagnose og behandling. Dette kan våre fysioterapeuter hjelpe deg med.

En lyskestrekk oppstår vanligvis når musklene eller senene i lysken blir overbelastet eller strekket utover deres evne. Dette kan skje ved plutselige bevegelser, som å skifte retning raskt under løping eller ved å hoppe. Det kan også skyldes gjentatt belastning over tid, spesielt i idretter som krever mye bruk av lyskemusklene, eksempelvis fotball. Utilstrekkelig oppvarming, muskelsvakhet og dårlig teknikk kan også øke risikoen for å utvikle en lyskestrekk.

For å forebygge lyskestrekk er det viktig å implementere gode oppvarmingsrutiner før fysisk aktivitet, spesielt før idrettslige aktiviteter som krever mye bruk av lyskemusklene. Dette kan inkludere dynamiske tøyeøvelser og gradvis progresjon av selve aktiviteten. Videre er det essensielt å fokusere på å styrke musklene rundt lysken gjennom spesifikke øvelser som retter seg mot lyskemusklene. Å vedlikeholde god fleksibilitet gjennom regelmessig tøyning og stretching kan også være viktig. En viktig del er å være fornuftig i treningsplanleggingen og ha tilstrekkelig restitusjon for å minimere risikoen for skade.

Lyskestrekk kan i noen tilfeller bli en langvarig plage. Dette kan skyldes flere faktorer, inkludert alvorlighetsgraden av strekken,  behandlingen, og individets rehabiliteringsrespons. Hvis en lyskestrekk ikke behandles ordentlig eller ikke får tilstrekkelig tid til å leges, kan det resultere i langvarige eller tilbakevendende plager. I slike tilfeller kan det være nødvendig med omfattende rehabilitering, inkludert fysioterapi, styrketrening og andre tiltak for å redusere symptomer og forhindre tilbakefall.

Det kan være mulig å fortsette med moderat trening selv med en mild lyskestrekk, men det er viktig å lytte til kroppens signaler og unngå aktiviteter som forverrer smerten. Noen lavintensive øvelser og visse aktiviteter kan være akseptable. Å konsultere med en fysioterapeut før du fortsetter treningen er lurt for å få råd om hvilke øvelser som er trygge å utføre og hvordan du kan tilpasse treningsrutinen for å fremme helbredelse. I tilfelle av moderat til alvorlig lyskestrekk, er det vanligvis anbefalt å begrense noen typer aktiviteter og gi kroppen tilstrekkelig tid til å leges før du gjenopptar normale treningsaktiviteter.

Etter at lyskestrekken har fått litt tid til å lege seg er det som regel helt greit å tøye og kan i noen tilfeller være nødvendig for å forbedre fleksibiliteten etter skade. Det er viktig å starte med milde tøyeøvelser og gradvis øke intensiteten etter hvert som smerten avtar og helbredelsen skrider frem.

Det anbefales å konsultere med en fysioterapeut for å få veiledning om hvilke tøyeøvelser som er trygge og hensiktsmessige for din spesifikke situasjon.

Her finner du oss

Sandvika Fysioterapi holder til i Rådmann Halmrasts vei 18, rett ved buss- og togstasjonen i Sandvika.

Vi er en helprivat klinikk som spesialiserer oss på fysioterapi og trening.