Behandling av nakkehodepine

Hva slags hodepine bør behandles av fysioterapeut?

Vi har god erfaring med at Nakkehodepine (cervikogen hodepine) behandles meget effektivt. Ofte har man nedsatt bevegelighet i øvre del av nakken, noe som testes ved undersøkelsen.

Personer med spenningshodepine kan også ha nytte av fysioterapi. Her kan avspenningsteknikker og stressmestring være gode tiltak.

Ved migrene kan behandling handle mere om kunskapsformidling, forebygging og mestring av anfall for å gi deg mere kontroll over plagene.

Vi bruker alltid en hel time ved førstegangskonsultasjon for finne ut årsaken til hodepinen og for å kunne si noe om forventet behandlingseffekt.

Hvordan behandles nakkehodepine?

Når hodepinen skyldes plager i nakken (nakkehodepine) bør plagene behandles hos fysioterapeuten som er ekspert på muskel- og skjelettproblemer. Ved å identifisere årsaken til nakkeplagene og behandle den vil hodepinen også bli bedre.

Fysioterapeuter ser deg i lys av det livet du lever, og kan hjelpe å identifisere andre faktorer som bidrar til hodepine, enten det er nakkehodepine, spenningshodepine eller migrene.

Har du smerter i nakken uten hodepine?

Les mer her.

Har du hodepine du tror kommer fra nakken? Vi tilbyr undersøkelse og effektiv behandling!
Ta kontakt for en uforpliktende samtale eller bestill time. Like ved Sandvika stasjon!

Ulike typer hodepine

Disse tre ulike hodepiner er alle vanlig og kan kartlegges ved en undersøkelse:

Migrene

Spenningshodepine

Nakkehodepine.

Les videre for å lære mer om de ulike typene hodepine samt vanlige symptomer

Symptomer på hodepine

Ulike typer hodepine har selvfølgelig én ting til felles: smerter i hodet. Men det er flere symptomer og smertebilder som kan bidra til å skille de ulike typene fra hverandre.

Hva er nakkehodepine eller cervicogen hodepine?

Nakkehodepine er en type hodepine der plagene kommer fra nakken. På grunn av dette er det vanlig å oppleve nakkesmerter og hodesmerter på samme tid. Under et anfall oppstår ofte nakkeplagene først, etterfulgt av hodepine. Disse symptomene er vanlige:

• Ensidige smerter (eller tydelig sterkere smerter på en side) i bakhodet og/eller fremover mot kjeven og rundt øyet. Det vil si at man kan ha hodepine på høyre side eller hodepine på venstre side som skyldes nakken.
  • Smerter som påvirkes ved bevegelser av nakken.
  • Ømhet og/eller smerter i øvre del av nakken.

For å vurdere om plagene skyldes nakkehodepine er det også viktig å utelukke at ikke det er en annen årsak som f.eks migrene eller spenningshodepine.

Hva er spenningshodepine?

Spenningshodepine kan oppstå isolert eller sammen med andre symptomer som nakkesmerter. Det er usikkert hva som er årsaken, men faktorer som muskelspenninger og psykologisk stress kan være utløsende faktorer. Vanlige symptomer er:

• Smerter på begge sider av hodet.
  • Opplevelse av et stramt bånd som trykker rundt pannen og hodet.
  • Forverres ikke betydelig av nakkebevegelser eller fysisk aktivitet.

Spenningshodepine kan vare i alt fra noen timer til mange dager. Noen opplever nærmest konstant hodepine, mens andre får anfall en gang i blant.

Hva er migrene?

Migrene kommer som anfall med en varighet på 4 - 72 timer. Det er langt vanligere hos kvinner. Hodepinen kommer ofte sammen med andre symptomer:

• Ensidig hodepine, som kan flytte seg til andre siden.
  • Kvalme og brekninger.
  • Lysskyhet og lydfølsomhet.
  • Endrede synsinntrykk og aura.
  • Nakkesmerter forekommer hos mer enn 50%.

Årsaken til migrene er noe uklar, men behandling er både medikamentell i tillegg til å lære å mestre symptomene.