Smerter i nakken er vanlig og kan skyldes en rekke forskjellige årsaker. Noen vanlige representasjoner er:

• Smerter i nakke og stiv nakke (kink i nakken)
  • Nakkesmerter med hodepine (cervikogen hodepine)
  • Smerter/symptomer ned i armene med eller uten nakkesmerter
  • Smerter i nakke grunnet et prolaps

• Smerter i nakke og skulder

Fysioterapi i Bærum - Behandling

Etter en grundig undersøkelse retter seg behandlingen mot å redusere smerter samt å bedre nakkens funksjon utfra ditt mål! Et vanlig behandlingsforløp kan bestå av manuelle behandlingsmetoder, spesifikke øvelser, avspenning eller andre tiltak.

Hindrer nakkesmertene deg i hverdagen, eller får du mindre glede ut av aktiviteter?
Ta kontakt for en uforpliktende samtale eller bestill time. Like ved Sandvika stasjon!

Akutt smerte og stivhet (kink i nakken)?

Les mer her.

Smerte i nakken og hodepine?

Les mer her.

Prolaps i nakken eller nervesmerter ned i armen/hånd?

Les mer her.

Vanlige symptomer ved smerter i nakken

• Smerter i nakken med nedsatt bevegelighet. Nakken kjennes stiv ut og jo lenger man beveger hodet i den smertefulle retningen, jo sterkere oppleves symptomene . Når dette skjer akutt kalles det ofte "kink i nakken" på folkmunn.  Det finnes også andre årsaker til opplevd stivhet og smerter i nakken. Les mer om kink i nakken.

• Hodepine og nakkesmerter. Det kjennes ut som hodepinen stammer fra nakken og forverres ved nakkebevegelser. Hodepinen er ensidig og bytter ikke side som ved migrene. Høres dette kjent ut kan du lese mer om nakkehodepine.

• Nakkesmerter med smerter ned i armen. Dette kan være tegn til at en nerve er i klem i nakken, eller at bindevevet rundt nerven er irritert og symptomgivende. En grundig undersøkelse vil kunne kartlegge den mest sannsynlige årsaken samt gi grunnlag til riktig behandling. Les mer om prolaps i nakken og andre nervesmerter.

• Smerter i nakken og nedsatt koordinasjon av bevegelser. Dette er mer vanlig ved langvarig nakkesmerte eller hvis man har hatt et tidligere traume. Selv om nakkesmertene har vedvart i lang tid kan man oppleve bedret funksjon og mindre smerter ved fysioterapi.

Andre vanlige problemer i forbindelse med nakke kan være: smerter i nakke og skulder, smerter i nakken om natten, problemer å finne gode hvilestillinger, vondt i nakken etter trening, stiv nakke eller andre problemer. Hvis nakkesmertene har blitt et problem Bestill time

Mulige årsaker til nakkesmerter

Noen generelle årsaker til nakkesmerter:

• Overbelastning i forbindelse med en uvan aktivitet/trening eller mangel på restitusjon.
  • Ensidig arbeid, stilling eller trening. Det er spesielt vanlig med nakkesmerter for personer med mye stillesittende arbeid foran PC.
  • Dårlig søvn eller mye stress.
  • Tidligere plager i nakken.
  • Whiplash eller nakkesleng.

Noen spesifikke årsaker til nakkesmerter:

• En påvirket nerverot grunnet skiveproblematikk, prolaps eller tranghet i rotkanalen.
  • Brudd i nakken etter traume.
  • Tranghet i ryggmargskanalen (spinal stenose).

Behandling av smerter i nakken

Smerter i nakken kan være veldig plagsomt. En akutt "kink i nakken" går ofte over av seg selv, og bare i få tilfeller er årsaken til nakkesmerter av alvorlig natur. Noen symptomer, eller symptombilder tyder derimot på at en undersøkelse er riktig valg. Du bør oppsøke fysioterapeut hvis du har...

• Smerter som gradvis forverrer seg over tid.
  • Smertene oppstår stadig fortere under aktitivtet
  • Smerter som vedvarer i flere uker og ikke blir bedre til tross at du holder deg i aktivitet.
  • Svakhet eller nummenhet i arm/hender/fingrer.

Føler du deg usikker på om plagene vil gå over av seg selv er det bedre å få det undersøkt.

Behandling vil variere avhengig av funnene ved undersøkelsen, dine forventninger og hvor lenge plagene har vedvart. Du vil bli forklart den mest sannsynlige årsaken til dine plager. Ofte inneholder behandlingen en kombinasjon av øvelser og manuelle teknikker sammen med informasjon om smerte og selvmestring basert på nyere forskning.

Bestill time eller ring fysioterapeut Steinar Heiberg for en uforpliktende samtale.