Smerter i nakken er vanlig og kan skyldes en rekke forskjellige årsaker.

Noen symptombilder:

Smerter og stiv nakke

Nakkesmerter med hodepine

Smerter/symptomer ned i armene med eller uten nakkesmerter

Smerter i nakke og skulder

Fysioterapi i Bærum - Behandling

Etter en grundig undersøkelse retter seg behandlingen mot å redusere smerter samt å bedre nakkens funksjon utfra ditt mål! Et vanlig behandlingsforløp kan bestå av manuelle behandlingsmetoder, spesifikke øvelser, avspenning eller andre tiltak.

Hindrer nakkesmertene deg i hverdagen, eller får du mindre glede ut av aktiviteter?
Ta kontakt for en uforpliktende samtale eller bestill time. Like ved Sandvika stasjon!

Akutt smerte og stivhet (kink i nakken)?

Les mer her.

Smerte i nakken og hodepine?

Les mer her.

Prolaps i nakken eller nervesmerter ned i armen/hånd?

Les mer her.

Vanlige symptomer ved smerter i nakken

Smerter i nakken med nedsatt bevegelighet. Nakken kjennes stiv ut med økende smerter jo lenger man beveger hodet i den smertefulle retningen. Har det skjedd akutt kalles det ofte "kink i nakken" på folkmunn.  Det finnes også andre årsaker som gir lignende symptomer.

Hodepine og nakkesmerter. Hodepinen kan komme fra nakken og forverres da ofte ved nakkebevegelser. Hodepinen er ensidig og bytter ikke side som ved migrene.

Nakkesmerter med smerter ned i armen. Dette kan være tegn til at en nerve er i klem i nakken, eller at bindevevet rundt nerven er irritert og symptomgivende. En grundig undersøkelse vil kunne kartlegge den mest sannsynlige årsaken til plagene dine og gi grunnlag til å velge riktig behandling.

Smerter i nakken og nedsatt koordinasjon av bevegelser. Dette er mer vanlig ved langvarig nakkesmerte eller hvis man har hatt et nakketraume (feks whiplash). Selv om nakkesmertene har vedvart i lang tid opplever man ofte mindre smerter og bedre funksjon etter fysioterapibehandling.

Andre vanlige problemer i forbindelse med nakke kan være: svimmelhet, smerter i nakke og skulder, smerter i nakken om natten, problemer å finne gode hvilestillinger, vondt i nakken etter trening eller andre problemer.

Mulige årsaker til nakkesmerter

Noen generelle årsaker til nakkesmerter:

Overbelastning i forbindelse med en uvan aktivitet/trening eller mangel på restitusjon.

Ensidig arbeid, stilling eller trening. Det er spesielt vanlig med nakkesmerter for personer med mye stillesittende arbeid foran PC.

Dårlig søvn eller mye stress.

Tidligere plager i nakken.

Whiplash eller nakkesleng.

Noen spesifikke årsaker til nakkesmerter:

En påvirket nerverot grunnet skiveproblematikk, prolaps eller tranghet i rotkanalen.

Brudd i nakken etter traume.

Tranghet i ryggmargskanalen (spinal stenose).

Behandling av smerter i nakken

Smerter i nakken kan være veldig plagsomt. En akutt "kink i nakken" går ofte over av seg selv, og bare i få tilfeller er årsaken til nakkesmerter av alvorlig natur. Noen symptomer, eller symptombilder tyder derimot på at en undersøkelse er riktig valg. Du bør oppsøke fysioterapeut hvis du har...

• Smerter som gradvis forverrer seg over tid.
  • Smertene oppstår stadig fortere under aktitivtet
  • Smerter som vedvarer i flere uker og ikke blir bedre til tross at du holder deg i aktivitet.
  • Svakhet eller nummenhet i arm/hender/fingrer.

Føler du deg usikker på om plagene vil gå over av seg selv er det bedre å få det undersøkt.

Bestill Time