Legg og ankel

Leggen går fra rett under kneet og ned til ankelen. Det er spesielt vanlig med smerter i leggen som følge av overbelastning hos mosjonister eller etter akutte traumer som overtråkk. Smertene kan komme fra muskler, sener, nerver, leddbånd eller et av ankelens ledd. Vanlige plager i området er overtråkk, akillessmerter og beinhinnebetennelse.

Les mer om ulike legg- og ankelplager eller bestill time nå.

Les mer om:

Smerter i akilles

Akillessenebetennelse, en tilstand ofte forårsaket av overbelastning. Denne tilstanden oppstår når akillessenen, som forbinder leggmuskelen til hælbenet, blir irritert eller betent.
Kjenner du deg igjen i følgende symptomer kan det hende du har en senebetennelse i akilles:

• Smerte og stivhet langs akillessenen, spesielt om morgenen.
  • Smerte som øker etter aktivitet som løping eller hopping.

Les mer om årsaker, symptomer og behandling her.

Beinhinnebetennelse (MTSS)

Beinhinnebetennelse, også kjent som medialt tibialt stresssyndrom (MTSS), er en tilstand som ofte oppstår på grunn av overbelastning, særlig blant løpere og idrettsutøvere.

Kjenner du deg igjen i følgende symptomer, kan det hende du har beinhinnebetennelse:

• Smerte langs innsiden av leggen (i skinnebenet, det tykkeste benet i leggen), som vanligvis utvikler seg gradvis og forverres ved fysisk aktivitet.

• Området kan være ømt ved berøring.

• Smerten kan bli bedre etter oppvarming, men kommer ofte tilbake ila av aktivitet.

Les mer om beinhinnebetennelse (MTSS)

Strekk i leggen

Muskelstrekk i leggen forekommer oftest i tykkleggen (baksiden). Skaden oppstår som følge av en akutt overbelastning f.eks når man løper til bussen uten oppvarming, i harde intervalløkter eller mot slutten av en lang løpetur.

Kjenner du deg igjen i følgende symptomer, kan det hende du har en muskulær strekk i leggen:

• Skarp, plutselig smerte i leggmuskelen, ofte opplevd under aktivitet som løping eller hopping.

• Følelse av “rykk” eller krampe i leggmuskelen.
    Smerter, ømhet, og noen ganger hevelse i leggmuskelen.
Les mer om muskelstrekk i leggen her.

Overtråkk i ankelen

Et overtråkk i ankelen kan føre til skade på skjelettet (brudd), bløtvev (leddbånd, muskler, sener, nerver) eller begge deler. Ved mistanke om brudd er det vanligvis ønskelig med røntgenbilder.

Dersom du har tråkket over kan det hende du kjenner deg igjen i følgende:

• Smerte og stivhet: Smertene er vanligvis verre ved vektbelastning eller bevegelse av ankelen.

• Hevelse: Ankelen kan hovne opp relativt raskt etter skaden. Hevelsen kan spre seg til omkringliggende områder av foten og leggen.

• Blåmerker: I området rundt ankelen.

Les mer om ankelovertråkk her.

Kompartmentsyndrom

Kronisk kompartment syndrom er til forskjell fra akutt kompartmentsyndrom* en langvarig og plagsom, men ufarlig tilstand. Det forekommer oftest hos idrettsutøvere som utøver aktiviteter med gjentatte bevegelser, som løping eller sykling. Smerter og stivhet var tenkt forårsaket av økt trykk i muskellosjen, men det forblir uklart om dette er tilfellet.

Kjenner du deg igjen i følgende symptomer, kan det hende du har kronisk kompartment syndrom:

• Smerte og stivhet i fremre eller bakre legg.

• Aktuell muskulatur føles hard når du trykker på den.

• Symptomene oppstår vanligvis under trening, spesielt under aktiviteter som innebærer løping eller hopping, og forsvinner ofte etter hvile.

Les mer om kompartmentsyndrom her.

*Akutt kompartmentsyndrom er en farlig tilstand som forekommer etter en større skade på muskulaturen. Les mer her om du mistenker dette. Akutt kompartment

Tilbakemeldinger fra våre kunder

Sandvika Fysioterapi
Based on 44 reviews
powered by Google
Terje VegsundTerje Vegsund
13:02 20 Oct 23
Hyggelig opplevelse/møte med fysioterapeut som så absolutt kunne jobben sin
Stig RandsborgStig Randsborg
12:43 19 Jul 23
Grundig og dyktig i analysen i første time. Veldig god oppfølging i timene etterpå. Behandlingen gir god utbytte og hjelper.
Sverre StroemmeSverre Stroemme
10:15 28 Jun 23
Svært hyggelige folk med masse kunnskap som tilsynelatende tar særdeles godt vare på sine kunder.Anbefales på det varmeste.Mvh,Sverre
Karen Marie DaasvandKaren Marie Daasvand
19:38 27 Jun 23
Helt fantastisk behandling. Føler meg MYE bedre! 😊
Eystein BuenEystein Buen
09:24 08 May 22
Fikk veldig god hjelp til å lindre tennisalbue i form av treningsprogram, loggføring/oppfølging og trykkbølgebehandling. Kommer tilbake i fremtiden dersom andre plager skulle oppstå. Ekstremt fornøyd!
Håkon Haugholt-DaleHåkon Haugholt-Dale
14:22 08 Mar 22
Jeg har følt meg godt ivaretatt av fysioterapeut fra første time. Etter første konsultasjon ga han et godt bilde av hva slags skadet jeg hadde, noe som ble bekreftet med MR bilder. Jeg kom derfor raskt i gang med øvelser og anbefalinger for prosessen mot heling av tretthetsbrudd. Har vært jevnlig til sjekk siste halve året og blitt oppmuntret på veien. Anbefaler dem virkelige.
Ole Kristian UdnesOle Kristian Udnes
12:49 08 Oct 21
Jeg er veldig godt fornøyd med behandlingen hos Sandvika Fysioterapi. En vond skulder som ikke var altfor plagsom men som likevel trengte behandling. De lokaliserte problemet raskt og jeg fikk øvelser underveis som gjorde at jeg gradvis ble bedre. Behagelig og god service!
Joaquin PoggiJoaquin Poggi
22:59 20 Jan 20
Jeg var usikker på om jeg trengte behandling, men dro til fysioterapeut Steinar etter ca 1 mnd med sterke knesmerter. Etter undersøkelsen lærte han meg noen enkle øvelser som jeg gjorde akkurat som planlagt. Øvelsene var vonde til å begynne med, men ila noen uker var kneet mye bedre. Nå har det gått 5 mnd og kneet er fortsatt helt smertefritt. Mildt sagt veldig fornøyd!
Norun HeggelundNorun Heggelund
09:48 10 Aug 19
Veldig godt fornøyd. Faglig dyktig og hyggelig fysioterapeut.
henok arayahenok araya
06:51 06 Aug 19
Jostein RummelhoffJostein Rummelhoff
18:01 19 Nov 18
Dette var meget bra. Dyktig fysioterapeut som var skånsom, effektiv og kunnskapsrik. Takk for flott veiledning og oppfølging. 🙂

Her finner du oss

Sandvika Fysioterapi holder til i Rådmann Halmrasts vei 18, rett ved buss- og togstasjonen i Sandvika.

Vi er en helprivat klinikk som spesialiserer oss på fysioterapi og trening.

Vanlige spørsmål om legg og ankelsmerter

Vanlige årsaker inkluderer ankelovertråkk, beinhinnebetennelse, muskulær strekk, tendinopati/senebetennelse (som akillessenebetennelse), kronisk kompartment syndrom, artrose, og frakturer. Overbelastning og dårlig biomekanikk under fysisk aktivitet er ofte bidragende faktorer.

Oppsøk fysioterapeut hvis du har problemer med å belaste benet, smertene vedvarer over tid, hindrer deg i daglige aktiviteter, eller hvis du opplever hevelse, rødhet, varme, eller har mistanke om brudd. Ved akutt skade med intens smerte eller deformitet, søk øyeblikkelig medisinsk hjelp.

For å forebygge smerter, bruk riktig fottøy, varm opp ordentlig før trening, øk treningsintensitet gradvis, og sørg for å ha en balansert treningsrutine som inkluderer styrke- og fleksibilitetsøvelser.

Is er vanligvis best etter en skade for å lindre smerte. Varme vil ofte ha en lindrende effekt ved f.eks stivhet i ankelleddet ved langvarige plager.

Ja, fysioterapi kan være svært effektivt for mange tilstander som forårsaker smerter i legg og ankel. Fysioterapeuter kan gi tilpassede øvelser, manuell terapi, og rådgiving om aktivitetsmodifikasjon.

Kronisk kompartment syndrom er en tilstand som fører til smerte og nedsatt funksjon. Dette påvirker ofte leggmusklene under aktiviteter som løping, og symptomene avtar vanligvis med hvile.

Selv om begge tilstandene kan forårsake smerte, hevelse og vanskeligheter med å gå, er en fraktur noen ganger ledsaget av en deformitet og mer intens smerte. Røntgenbilder er nødvendige for å bekrefte en fraktur, og burde tas dersom du har smerter ved direkte press mot skjelettet.

Små smerter og ubehag kan være vanlig etter løping, spesielt hvis du er ny til aktiviteten. Men vedvarende eller intense smerter er ikke normale og bør undersøkes av en fysioterapeut for undersøkelse og behandling.

Beinhinnebetennelse (medialt tibialt stresssyndrom) kjennetegnes ofte av smerte langs innsiden av skinnebenet (tibia). Smerten utvikler seg gradvis og blir typisk verre ved fysisk aktivitet, spesielt belastende aktiviteter som løping eller hopping. Området kan være ømt ved berøring, og smerten kan noen ganger føles som en skarp eller brennende følelse. Smerten forbedres vanligvis med hvile.

Ja, senebetennelse kan oppstå i leggen. Dette kan skje i enhver sene, men er spesielt vanlig i akillessenen, som forbinder leggmusklene til hælbeinet. Symptomer inkluderer smerte, stivhet, og hevelse i det berørte området, ofte forverret av aktivitet.

Overbelastning i leggen kan føles som smerte, ømhet eller kramper i leggmusklene. Disse symptomene forverres ofte ved fysisk aktivitet og kan ledsages av stivhet eller hevelse. Smerten kan variere fra mild til alvorlig, avhengig av graden av overbelastning.

Losjesyndrom er et annet ord for kompartment syndrom. Akutt kompartmentsyndrom er en farlig tilstand der trykket i muskellosjen øker på grunn av intern blødning.

Kronisk kompartment er en smertetilstand i leggen som ofte fører til en følelse av stivhet og økt trykk i muskulaturen.

En stressreaksjon eller stressfraktur i leggen er en liten sprekk i benet, ofte forårsaket av gjentatt belastning over tid. Det starter vanligvis som en stressreaksjon, hvor benet blir ømt og smertefullt, og kan utvikle seg til en fullstendig fraktur hvis ikke behandlet. Symptomene inkluderer økende smerte under vektbærende aktiviteter, ømhet ved berøring, og noen ganger hevelse rundt det berørte området.