Smerter på fremsiden av kneet

Hva er Jumpers Knee (hopperkne) og hva slags behandling fungerer

Smerter på fremsiden av kneet er en vanlig årsak til å oppsøke fysioterapeut. Ofte sitter knesmertene litt under kneskjellet (patella) i den tykke senen som går ned til skinnebenet (tibia). Smertene kan også sitte litt over, eller under patella.

Det finne flere ulike årsaker, men her vil den mest vanlige bli vektlagt.

Jumpers knee (hopperkne) og knesmerter ved belastning

Hva er egentlig jumpers knee eller hopperkne? Det er en tendinopati (ofte kalt senebetennelse) i patellarsenen.

Smertene foran på kneet, over senen, oppstår gjerne etter en overbelastning. Grunnet til at det kalles jumpers knee / hopperkne er fordi det er spesielt vanlig i idretter der man hopper ofte.

Hopping, men også andre aktiviteter som løping fører til stor belastnings på denne senen foran på kneet. Normalt sett er ikke dette noe problem. Men om totalbelastningen blir for stor over en kort eller lang periode, kan det utvikle seg til et problem.

Ikke la smertene bli langvarige
Tidlig undersøkelse og tidlig behandling reduserer sjansene

Senebetennelsen/tendinopatien kan også oppstå hvis du over lengre tid utfører ensformige bevegelser som f.eks å arbeide på kontor (musearm), drive som håndtverker eller spille et instrument.

En siste vanlig årsak er plutselig endring i treningsmengde. Har du nylig endret treningsintensitet eller frekvens kan dette være årsaken til plagene dine. Mange opplever derfor smerter i sener i leggen når de begynner å løpe på våren, etter en vinter uten samme type belastning.

Behandling

For noen går smertene over av seg selv. Men dersom man ikke tar de riktige hensynene tilstanden kan tilstanden også bli langvarig.

Til å begynne med er det lurt å unngå aktivitetene som fremprovoserer smertene, men det viktig å sette i gang med å styrke senevevet før det går for lang tid. Det tilbys mange ulike behandlingsformer.

Fysioterapi har bevist god effekt og minimalt med bivirkninger. De viktigste elementene i behandlingen hos fysioterapeuten er å tilpasse og kontrollere den totale belastningen og å gradvis øke senens belastningstoleranse.

Her kan du lese mer om smerter i albue, skulder, kne, legg og hæl.

Trykkbølgebehandling

Trykkbølgebehandling har vist god effekt mot smerter/plager i sener ulike steder på kroppen.

Vanlige steder å bruke dette på er:

Behandlingen har best effekt når den gjøres i kombinasjon med styrketrening. Et vanlig behandlingsforløp består av 3-5 behandlinger med ca én uke mellom hver behandling.

Her kan du lese mer om trykkbølgebehandling.

Usikker på om du har senebetennelse/tendinopati? Det kan være noe annet. Ta en titt på finn-din-plage!