Hæl/fot

Foten og hælen utgjør en kompleks struktur som bærer hele kroppsvekten, noe som gjør dem spesielt utsatt for smerter og skader. Plager i området kan skyldes en rekke årsaker, inkludert plantar fascitt, senebetennelse i akilles, stressfrakturer, hælsporer og morton’s neurom.

Disse smertene kan sterkt påvirke evnen til å utføre dagligdagse aktiviteter, arbeid og trening. Det er derfor viktig å forstå årsakene til hæl- og fotsmerter og søke passende behandling for å kunne opprettholde en aktiv og sunn livsstil.

Smerter i foten og plantar fascitt / hælspore

Les mer om:

Plantar fascitt

Hvis du lider av følgende symptomer, kan det være tegn på plantar fascitt:

• Skarpe smerter i hælen, spesielt om morgenen.
  • Smerter som øker etter lange perioder med gange eller stående.

Hælspore

Hælspore skyldes kalkdannelse som vokser på hælbenet, ofte knyttet til langvarig belastning på foten. Hvis du opplever følgende symptomer, kan det være indikasjoner på hælspore:

• En skarp, stikkende smerte i hælen, ofte verre om morgenen.

• Smerter som intensiveres etter lengre perioder med gåing eller stående.

Akillessmerter

Akillessenebetennelse, en tilstand ofte forårsaket av overbelastning. Denne tilstanden oppstår når akillessenen, som forbinder leggmuskelen til hælbenet, blir irritert eller betent.
Kjenner du deg igjen i følgende symptomer kan det hende du har en senebetennelse i akilles:

• Smerte og stivhet langs akillessenen, spesielt om morgenen.

• Smerte som øker etter aktivitet som løping eller hopping.

Akillessmerter
Hallux valgus

Hallux valgus er en vanlig fotdeformitet som påvirker stortåen. Den kjennetegnes ved følgende symptomer:

• En synlig økt vinkel på stortåens ledd, som gjør at tåen peker inn mot de andre tærne.

• Smerter og ømhet i og rundt stortåens ledd, spesielt ved bruk av trange sko.

Haglunds hæl

Haglunds hæl, kjent for sin karakteristiske benutvekst på baksiden av hælen, kan gi følgende symptomer:

• Smerte og ømhet i området hvor akillessenen fester seg til hælen.

• Rødhet og hevelse bak på hælen.

Denne tilstanden kan oppstå som følge av belastning via akillessenen og kan også bli smertefull grunnet friksjon fra sko som irriterer området.

Severs sykdom

Severs sykdom, en vanlig årsak til hælsmerter hos voksende barn og ungdom og kan gi følgende symptomer:

• Smerte i hælen, spesielt under og etter fysisk aktivitet.

• Hevelse og ømhet i hælområdet, ofte verre etter løping eller hopping.

Metatarsalgi

Metatarsalgi er en tilstand som forårsaker smerte og betennelse under tåballene. Hvis du opplever følgende symptomer, kan det være du har metatarsalgi:

• En skarp, brennende eller verkende smerte i forfoten, spesielt i området rundt tåballene.

• Økt smerte ved gange, løping eller langvarig ståing, spesielt når du går barfot på harde overflater.

Metatarsalgi

Tilbakemeldinger fra våre kunder

Sandvika Fysioterapi
Based on 44 reviews
powered by Google
Terje VegsundTerje Vegsund
13:02 20 Oct 23
Hyggelig opplevelse/møte med fysioterapeut som så absolutt kunne jobben sin
Stig RandsborgStig Randsborg
12:43 19 Jul 23
Grundig og dyktig i analysen i første time. Veldig god oppfølging i timene etterpå. Behandlingen gir god utbytte og hjelper.
Sverre StroemmeSverre Stroemme
10:15 28 Jun 23
Svært hyggelige folk med masse kunnskap som tilsynelatende tar særdeles godt vare på sine kunder.Anbefales på det varmeste.Mvh,Sverre
Karen Marie DaasvandKaren Marie Daasvand
19:38 27 Jun 23
Helt fantastisk behandling. Føler meg MYE bedre! 😊
Eystein BuenEystein Buen
09:24 08 May 22
Fikk veldig god hjelp til å lindre tennisalbue i form av treningsprogram, loggføring/oppfølging og trykkbølgebehandling. Kommer tilbake i fremtiden dersom andre plager skulle oppstå. Ekstremt fornøyd!
Håkon Haugholt-DaleHåkon Haugholt-Dale
14:22 08 Mar 22
Jeg har følt meg godt ivaretatt av fysioterapeut fra første time. Etter første konsultasjon ga han et godt bilde av hva slags skadet jeg hadde, noe som ble bekreftet med MR bilder. Jeg kom derfor raskt i gang med øvelser og anbefalinger for prosessen mot heling av tretthetsbrudd. Har vært jevnlig til sjekk siste halve året og blitt oppmuntret på veien. Anbefaler dem virkelige.
Ole Kristian UdnesOle Kristian Udnes
12:49 08 Oct 21
Jeg er veldig godt fornøyd med behandlingen hos Sandvika Fysioterapi. En vond skulder som ikke var altfor plagsom men som likevel trengte behandling. De lokaliserte problemet raskt og jeg fikk øvelser underveis som gjorde at jeg gradvis ble bedre. Behagelig og god service!
Joaquin PoggiJoaquin Poggi
22:59 20 Jan 20
Jeg var usikker på om jeg trengte behandling, men dro til fysioterapeut Steinar etter ca 1 mnd med sterke knesmerter. Etter undersøkelsen lærte han meg noen enkle øvelser som jeg gjorde akkurat som planlagt. Øvelsene var vonde til å begynne med, men ila noen uker var kneet mye bedre. Nå har det gått 5 mnd og kneet er fortsatt helt smertefritt. Mildt sagt veldig fornøyd!
Norun HeggelundNorun Heggelund
09:48 10 Aug 19
Veldig godt fornøyd. Faglig dyktig og hyggelig fysioterapeut.
henok arayahenok araya
06:51 06 Aug 19
Jostein RummelhoffJostein Rummelhoff
18:01 19 Nov 18
Dette var meget bra. Dyktig fysioterapeut som var skånsom, effektiv og kunnskapsrik. Takk for flott veiledning og oppfølging. 🙂

Her finner du oss

Sandvika Fysioterapi holder til i Rådmann Halmrasts vei 18, rett ved buss- og togstasjonen i Sandvika.

Vi er en helprivat klinikk som spesialiserer oss på fysioterapi og trening.

Vanlige spørsmål om fot- og hælsmerter

Smerte under foten kan skyldes en rekke årsaker. Plantar fascitt er en vanlig årsak, karakterisert ved betennelse eller irritasjon i det tykke senebåndet på undersiden av foten. Andre årsaker inkluderer morton’s neurom, stressfrakturer, plantar plate ruptur og senebetennelser.

Plantar fascitt gir oftest smerter i hælområdet, men kan også føles langs hele fotens underside. Smerten er typisk verst om morgenen ved de første skrittene, eller etter lengre perioder med sitting eller stående.

Hælspore og plantar fascitt er relaterte, men forskjellige tilstander. En hælspore er en benutvekst på hælbenet, ofte sett hos personer med plantar fascitt. Plantar fascitt er derimot betennelse i plantar fascia. Mens hælspore kan være smertefullt, er det ofte plantar fascitt som er den primære kilden til smerte.

Betennelse i hælen kjennes ofte som smerte, spesielt ved belastning eller trykk mot hælen. Det kan være hevelse, rødhet og ømhet, og noen ganger en varmefølelse i det berørte området. Smerten kan variere fra skarp og stikkende til en mer kronisk, verkende følelse.

Behandling av hælsmerter avhenger av årsaken. Vanlige behandlinger inkluderer tilpasset belastning på hælen, bruk av riktig skotøy eller ortopediske innleggssåler. Fysioterapeutiske øvelser for å styrke og tøye muskulaturen i foten og leggen er også effektive. I noen tilfeller kan mer avanserte behandlinger som trykkbølgebehandling eller kortikosteroidinjeksjoner være nødvendig.

Haglunds hæl er en tilstand hvor det forekommer en benutvekst på baksiden av hælbenet. Denne utveksten kan skape irritasjon når den gnisser mot sko, spesielt stramme eller harde sko, og kan føre til betennelse i omkringliggende vev, inkludert bursa og akillessenen. Symptomer inkluderer smerte, hevelse, og rødhet bak på hælen.

Smerte bak på hælen kan skyldes flere tilstander som Haglunds hæl, betennelse i akillessenen (tendinitt), eller bursitt (betennelse i bursa). Disse tilstandene kan oppstå på grunn av overbelastning, dårlig skotøy, eller strukturelle avvik i foten.

Smerter i stortåen kan være forårsaket av hallux valgus (en deformitet hvor stortåen peker innover mot de andre tærne), gikt (en form for leddgikt som ofte påvirker stortåen), eller andre tilstander som påvirker tåens ledd eller omliggende strukturer.

Smerter i forfoten kan skyldes metatarsalgi, en tilstand som forårsaker smerte og betennelse i ballen av foten. Morton’s neuroma, en fortykkelse av nervevev mellom tærne, er også en vanlig årsak. Disse tilstandene kan være relatert til overbelastning, høye hæler, eller uegnet fottøy, samt strukturelle anomalier i foten.