Tennisalbue - smerter i albuen

Kjenner du smerter når du løfter ting, griper tak i ting (eller håndhilser) kan dette være et tegn på tennisalbue.

En grundig undersøkelse vil kunne forklare hva som er årsaken til plagene og gi grunnlag for å finne den beste behandlingen.

Bestill Time

Fysioterapeuten tilbyr grundig undersøkelse uten ventetid.

Albuesmerter Tennisalbue

Symptomer på tennisalbue / musearm

Smerter på utsiden av albuen Ofte verkende smerte.

Ømhet i muskulaturen - ved trykk.

Smertene blir vanligvis verre ved bruk av arm eller hånd.

Mulig hevelse og rødhet.

Noen opplever smerter utover i underarm og hånd.

Hvis smertene har vart i flere uker er det lurt å få det undersøkt hos fysioterapeuten
Armene dine er viktige for både jobb og hverdagsliv.

Årsaker

Årsaken til tennisalbue er vanligvis belastningsrelatert. Det kan oppstå etter en periode med repetitivt arbeid som kontorarbeid (musearm), idrett (derav tennisablue) eller annet fysisk arbeid (oppussing, flytting o.l.). Uvant eller for mye bruk av muskulaturen kan føre til at senevevet blir overbelastet og irritert. Dette setter i gang en betennelseslignende prosess som noen ganger går over av seg selv, men som kan bli langvarig.

Vanlige spørsmål:

Når skal man oppsøke fysioterapeuten?

Hvis du har smerter som beskrevet overnfor som ikke har gått over ila 1-2 uker bør du oppsøke fysioterapeut. Er du usikker på om det kommer til å gå over kan du ta kontakt med fysioterapeuten før dette, for å redusere sannsynligheten for at det blir langvarig.

Hva skal jeg gjøre hvis jeg får disse symptomene?

Opplever du lignende symptomer bør du unngå å gjøre den provoserende aktiviteten i noen dager. Bruk gjerne noe kaldt på området flere ganger ila dagen og la det roe seg ned. Hvis smertene blir borte igjen kan du forsøke å gjenoppta aktiviteten, men pass på at du starter rolig og tar lengre pauser til å begynne med.

Kan fysioterapeuten hjelpe meg?

Ja, det er god evidens for at fysioterapibehandling reduserer smertene, styrker senevevet og bidrar til en frisk sene som tåler høy belastning.

Husk at råd på internett kan ikke gjøre opp for god oppfølging av autorisert helsepersonell, og er du i tvil bør du alltid ta kontakt med fastlege eller fysioterapeut.

Behandling

Fysioterapeuter behandler tennisalbue, musearm og senebetennelser/tendinopati regelmessig. I den akutte fasen er det viktig med mobilisering og råd om aktivitet. Deretter må senen gradvis belastes gjennom treningsøvelser. Disse kan gjennomføres på ulike måter og dette kan være forskjellig fra pasient til pasient.

Trykkbølgebehandling for tennisalbue/musearm

Trykkbølgebehandling er en svært effektiv og rask behandling for tennisalbue/musearm. Behandlingen gjøres vanligvis en gang per uke og totalt 3-5 behandlinger. Behandlingen varer i ca 10 minutter og gjøres ofte i kombinasjon med andre tiltak.

Fysioterapeut Steinar Heiberg tilbyr både fysioterapi og trykkbølgebehandling mot tennisalbue/musearm. Ta kontakt på 91 10 04 63 for en uforpliktende samtale.

Ikke vent og se lenger.