Hva er en senebetennelse?

Senebetennelse, mer korrekt kalt tendinopati er en betennelseslignende reaksjon som kan oppstå i senevevet etter en overbelastning.

Les videre for å lære mer om årsaken bak smertene og hva slags behandling som har effekt!

Hvor er det vanlig å få senebetennelse

Skulderen

Albuen (tennisalbue / golfalbue)

Kneet (Jumpers knee)

Hofte

Hamstrings / Bakside lår

Akilles (legg/hæl)

Fot (Plantar fascitt / hælspore)

Hvorfor oppstår den betennelseslignende tilstanden?

Smertene som følger med en tendinopati kan bli til en stor utfordring, og de fleste ønsker å vite hvorfor denne tilstanden oppstår.

Den vanligste årsaken til senebetennelse er overbelastning.

En overbelastning innebærer at senevevet utsettes for en belastning som overgår senens toleranse. Dette skjer ofte i forbindelse med uvant fysisk arbeid som f.eks en helg med intensiv oppussing eller hagearbeid.

Ikke la smertene bli langvarige
Tidlig undersøkelse og tidlig behandling reduserer sjansene

Senebetennelsen/tendinopatien kan også oppstå hvis du over lengre tid utfører ensformige bevegelser som f.eks å arbeide på kontor (musearm), drive som håndtverker eller spille et instrument.

En siste vanlig årsak er plutselig endring i treningsmengde. Har du nylig endret treningsintensitet eller frekvens kan dette være årsaken til plagene dine. Mange opplever derfor smerter i sener i leggen når de begynner å løpe på våren, etter en vinter uten samme type belastning.

Behandling ved Sandvika Fysioterapi

For noen går smertene over av seg selv. Men dersom man ikke tar de riktige hensynene tilstanden kan tilstanden også bli langvarig.

Til å begynne med er det lurt å unngå aktivitetene som fremprovoserer smertene, men det viktig å sette i gang med å styrke senevevet før det går for lang tid.

Det tilbys mange ulike behandlingsformer i Sandvika, og ikke alle er basert på forskning.

Fysioterapi har bevist god effekt og minimalt med bivirkninger. De viktigste elementene i behandlingen hos fysioterapeuten er å tilpasse og kontrollere den totale belastningen og å gradvis øke senens belastningstoleranse.

Her kan du lese mer om;

Smerter i albue,

Smerter i skulder,

Smerter i kne,

Smerter i legg

Smerter i hæl.

Trykkbølgebehandling

Effektivt mot senebetennelse i arm, hofte, kne og fot

Trykkbølgebehandling har vist god effekt mot smerter/plager i sener ulike steder på kroppen.

Vanlige steder å bruke dette på er:

Behandlingen har best effekt når den gjøres i kombinasjon med styrketrening. Et vanlig behandlingsforløp består av 3-5 behandlinger med ca én uke mellom hver behandling.

Her kan du lese mer om trykkbølgebehandling.

Fysioterapeut Steinar Heiberg tilbyr både vanlig fysioterapibehandling og trykkbølgebehandling for smerter og plager knyttet til senebetennelser.

Sandvika Fysioterapi er samlokalisert med Humana spesialistsenter og har et godt samarbeid med legene der.

Timebestilling kan gjøres via hjemmesidene deres, men du kan også ringe fysioterapeuten direkte på telefon 91 10 04 63 for en uforpliktende samtale.

Usikker på om du har senebetennelse/tendinopati? Det kan være noe annet. Ta en titt på finn-din-plage!