Gaming tar verden med storm, og selv om mange spill har variert innhold, er ofte de fysiske bevegelsene svært ensformige. På grunn av dette sliter både profesjonelle e-sportutøvere og hverdagsgamere med overbelastningsproblematikk. Enten du spiller Fortnite, PUBG, CS, Dota, Fifa eller noe annet kan overbelastning av muskler og sener oppstå. Det er vanlig at gamere opplever smerter i fingre, håndledd, albue, skulder, nakke og rygg. Senebetennelser/tendinopatier er ikke uvanlig. Men hvilke spesifikke tilstander er egentlig vanligst?

Noen vanlige årsaker til smerter hos gamere

Karpaltunnel syndrom

Nervene i underarmen kan komme rett over håndleddet. Årsaken er ikke alltid klar, men det er en sammenheng mellom dette og repetitivt håndarbeid.

Senebetennelse/tendinopati i skulder

Opplever du noen gang smerter eller ubehag i skulderen etter en lengre gamingøkt? Senene i skulderen kan bli overbelastet av for mange av de små bevegelsene.

Musearm / (wii) tennisalbue

Musearm eller tennisalbue er også en senebetennelse/tendinopati. Du kan ha dette om smertene sitter på utsiden av albuen og evt nedover underarmen.

De quervais (tenosynovitt)

Senene som går til tommelfingeren ligger i en senekjede. Denne kjeden kan bli irritert og føre til smerter og problemer med å bruke hånden som normalt.

Nakke og ryggplager

Langvarig sitting, med konstant aktivering av muskulatur i nakke og skulder kan føre til stivhet og smerter i nakke og rygg. Mangelen på variasjon i sittestilling kan bli et problem når man gamer.

Hodepine

Hodepine kan også ha en sammenheng med gaming. Ofte vil dette henge sammen med sittestilling og igjen manglende variasjon, både når det gjelder muskelbruk og synsinntrykk.

Vanlige symptomer

Ulike typer plager gir også ulike symptomer. Dette er noen vanlige symptomer som kan være tegn på at du bør ta hensyn og evt bli undersøkt av en fysioterapeut.

Smerter på utsiden i skulderen, på innsiden eller utsiden av albuen, i håndleddet, på oversiden av tommelen.

Følelse av stikking og prikking i håndledd/hånd, evt med nedsatt følelse i hånden.

Nedsatt styrke i hånden, og evt nedsatt koordinasjon og flyt i hånd-/fingerbevegelser.

Stivhet og smerter i nakke, rygg eller kjeve.

Vanlige spørsmål

Når bør jeg ta kontakt med fysioterapeut?

Ta kontakt så tidlig som mulig. Husk at du kan ringe fysioterapeut Steinar Heiberg for en uforpliktende samtale. Han vil spørre noen enkle spørsmål for å avgjøre om du burde komme inn til en undersøkelse.

Hva kan du gjøre selv?

Når det oppstår smerter i hånd, albue eller skulder for første gang kan det være lurt å unngå de vonde aktivitetene i noen få dager. Hvis smertene roer seg ned kan du forsøke å starte å spille igjen. Start med en kort økt og øk gradvis tiden du spiller over den nesten uken.

Få undersøkt problemet før det blir så stort at det hindrer deg fra å gjøre det du digger!

Behandling hos fysioterapeut

Ettersom gamere er utsatt for overbelastningsproblematikk kan det ofte være relevant med behandling hos fysioterapeut. Innholdet i behandlingen varierer med årsaken til plagene, men noen tiltak er svært vanlige:

Fysioterapeuten er ekspert på muskel- og skjelettplager.

• Individuelt tilpassede øvelser for å styrke sener og muskulatur.
  • Veiledning og råd knyttet til smertemekanismer og belastning.
  • Manuelle teknikker.
  • Vurdering av endringer som kan gjøres mtp stol, bord, mus, tastatur osv.
  • For de med senebetennelse/tendinopati kan fysioterapeuten også bruke trykkbølgebehandling.

Fysioterapeut Steinar Heiberg har selv vært en aktiv gamer siden barneskolen. Han har stor interesse for gaming og har selv mye erfaring med den typen plager gamere kan oppleve. Steinar er opptatt av at du skal kunne yte maksimalt og kunne spille uten smerter.

Videokonsultasjon eller spørsmål?

I moderne fysioterapi er det mye vi kan gjøre via videokonsultasjoner. Bor du langt unna og ønsker en videokonsultasjon med en fysioterapeut som har peiling på gamingrelaterte plager er det bare å ta kontakt. Har du bare et enkelt spørsmål, eller lurer på om plagen din er noe vi kan hjelpe deg med så send inn et spørsmål!