Rygg og korsrygg

Ryggplager er et vanlig helseproblem som påvirker et stort antall mennesker på et eller annet tidspunkt i livet. De kan variere fra milde, kortvarige smerter til kroniske, langvarige tilstander.

Årsakene til ryggplager er ofte mangfoldige, inkludert muskel- eller ligamentforstrekninger, skiveproblemer, dårlig arbeidsstilling, overbelastning fra tunge løft, eller underliggende medisinske tilstander som artrose. Symptomene kan inkludere smerte, stivhet, redusert bevegelighet og i noen tilfeller utstrålende smerter til bena.

myalgi rygg

Les mer om:

Akutt lumbago / korsryggsmerter

Akutte korsryggsmerter refererer til plutselig oppståtte smerter i nedre del av ryggen, som ofte kan være resultatet av muskelspenninger, forstrekninger eller irritasjon av ryggens strukturer.

To vanlige symptomer på akutte korsryggsmerter inkluderer:

• Smerter i nedre del av ryggen: Intensiteten av smerten kan variere og smertene kan stråle ut i setet/låret.
  • Stivhet og begrenset bevegelighet: Vanskeligheter med å bøye seg, strekke seg, eller utføre daglige aktiviteter grunnet stivhet i ryggen.

Har du akutte korsryggsmerter?

Low back pain

Isjias (utstrålende smerter)

Isjias refererer til smerte som stråler langs isjiasnerven, som strekker seg fra nedre del av ryggen, gjennom hoftene og setet, og ned i hvert ben. Ofte skyldes isjias en nervekomprimering i nedre rygg.

To vanlige symptomer på isjias inkluderer:

• Utstrålende smerte: Smerten starter typisk i korsryggen eller setet og stråler ned i ett av bena. Denne smerten kan variere fra en mild verk til en intens, brennende følelse.

• Nummenhet, prikking, svakhet: Mange med isjias opplever også nummenhet, prikking eller svakhet i det berørte benet eller foten.

Les mer om isjiassmerter her

Langvarige korsryggsmerter

Langvarige korsryggsmerter, også kjent som kroniske korsryggsmerter, er vedvarende eller gjentakende smerte i nedre del av ryggen som varer i mer enn tre måneder. Denne typen smerte kan stamme fra ulike kilder som muskel- eller skjelettproblemer, nervekomprimering eller kroniske tilstander.

To vanlige symptomer på langvarige korsryggsmerter inkluderer:

• Vedvarende eller gjenvendende smerte: En konstant eller periodisk smerte i korsryggen, som kan variere i intensitet fra mild til alvorlig.

• Stivhet og redusert bevegelighet: En følelse av stivhet i nedre del av ryggen, som kan begrense daglige bevegelser og aktiviteter.

Les mer om langvarige korsryggsmerter.

Artrose i ryggen

Tilbakemeldinger fra våre kunder

Sandvika Fysioterapi
Based on 44 reviews
powered by Google
Terje VegsundTerje Vegsund
13:02 20 Oct 23
Hyggelig opplevelse/møte med fysioterapeut som så absolutt kunne jobben sin
Stig RandsborgStig Randsborg
12:43 19 Jul 23
Grundig og dyktig i analysen i første time. Veldig god oppfølging i timene etterpå. Behandlingen gir god utbytte og hjelper.
Sverre StroemmeSverre Stroemme
10:15 28 Jun 23
Svært hyggelige folk med masse kunnskap som tilsynelatende tar særdeles godt vare på sine kunder.Anbefales på det varmeste.Mvh,Sverre
Karen Marie DaasvandKaren Marie Daasvand
19:38 27 Jun 23
Helt fantastisk behandling. Føler meg MYE bedre! 😊
Eystein BuenEystein Buen
09:24 08 May 22
Fikk veldig god hjelp til å lindre tennisalbue i form av treningsprogram, loggføring/oppfølging og trykkbølgebehandling. Kommer tilbake i fremtiden dersom andre plager skulle oppstå. Ekstremt fornøyd!
Håkon Haugholt-DaleHåkon Haugholt-Dale
14:22 08 Mar 22
Jeg har følt meg godt ivaretatt av fysioterapeut fra første time. Etter første konsultasjon ga han et godt bilde av hva slags skadet jeg hadde, noe som ble bekreftet med MR bilder. Jeg kom derfor raskt i gang med øvelser og anbefalinger for prosessen mot heling av tretthetsbrudd. Har vært jevnlig til sjekk siste halve året og blitt oppmuntret på veien. Anbefaler dem virkelige.
Ole Kristian UdnesOle Kristian Udnes
12:49 08 Oct 21
Jeg er veldig godt fornøyd med behandlingen hos Sandvika Fysioterapi. En vond skulder som ikke var altfor plagsom men som likevel trengte behandling. De lokaliserte problemet raskt og jeg fikk øvelser underveis som gjorde at jeg gradvis ble bedre. Behagelig og god service!
Joaquin PoggiJoaquin Poggi
22:59 20 Jan 20
Jeg var usikker på om jeg trengte behandling, men dro til fysioterapeut Steinar etter ca 1 mnd med sterke knesmerter. Etter undersøkelsen lærte han meg noen enkle øvelser som jeg gjorde akkurat som planlagt. Øvelsene var vonde til å begynne med, men ila noen uker var kneet mye bedre. Nå har det gått 5 mnd og kneet er fortsatt helt smertefritt. Mildt sagt veldig fornøyd!
Norun HeggelundNorun Heggelund
09:48 10 Aug 19
Veldig godt fornøyd. Faglig dyktig og hyggelig fysioterapeut.
henok arayahenok araya
06:51 06 Aug 19
Jostein RummelhoffJostein Rummelhoff
18:01 19 Nov 18
Dette var meget bra. Dyktig fysioterapeut som var skånsom, effektiv og kunnskapsrik. Takk for flott veiledning og oppfølging. 🙂

Her finner du oss

Sandvika Fysioterapi holder til i Rådmann Halmrasts vei 18, rett ved buss- og togstasjonen i Sandvika.

Vi er en helprivat klinikk som spesialiserer oss på fysioterapi og trening.

Vanlige spørsmål om korsryggsmerter

Ved korsryggsmerter kan det hjelpe å hvile i en dag eller to, men det er viktig å holde seg moderat aktiv for å unngå stivhet. Bruk av smertestillende som ibuprofen eller paracetamol kan lindre smerten. Lett strekking og varme- eller kuldepakninger kan også gi lindring. Dersom smertene er alvorlige, vedvarer, eller påvirker daglige aktiviteter, bør du oppsøke profesjonell hjelp.

Ja, det er påvist sammenheng mellom stress og opplevelsen av korsryggsmerter. Akkurat hvilke mekanismer som virker er ikke helt forstått.  Stresshåndteringsteknikker og kan derfor være effektive i behandlingen av korsryggplager.

Forebygging inkluderer å opprettholde en sunn vekt, delta i regelmessig fysisk aktivitet, spesielt øvelser som styrker rygg- og kjernemuskulaturen, opprettholde god holdning, og bruke ergonomiske hjelpemidler ved løfting eller når du sitter lenge.

Regelmessig trening, spesielt øvelser som styrker ryggen, magen og kjernen, er viktig for både behandling og forebygging av korsryggplager. En fysioterapeut kan gi råd om trygge og effektive øvelser.

I de fleste tilfeller av enkle korsryggplager er ikke avansert bildediagnostikk nødvendig. Fysioterapeuten kan imidlertid anbefale slike tester hvis det mistenkes noe mer alvorlig.

En prolaps i korsryggen kan gi skarpe eller verkende smerter i ryggen. Smerten kan også stråle ned i ett eller begge ben, ofte ned til foten, og kan forverres ved bevegelser som å hoste, nysing, eller bøying. Andre symptomer kan inkludere nummenhet, prikking, eller svakhet i bena.

Toggle ContNår du har vondt i korsryggen, kan det hjelpe å sove i en posisjon som reduserer belastningen på ryggen. Å ligge på siden med en pute mellom knærne kan bidra til å justere hofter og ryggrad. Å sove på ryggen med en pute under knærne kan også hjelpe. Sørg for at madrassen gir god støtte.ent

Lett fysisk aktivitet og øvelser kan være gunstig selv når du har vondt i korsryggen, fordi det kan fremme heling og redusere stivhet. Unngå øvelser som forverrer smertene. Fokus på lav-belastningsaktiviteter som gange, svømming, eller spesifikke ryggøvelser anbefales. Snakk med en fysioterapeut for tilpassede øvelser.

Varigheten av en prolaps kan variere. Mange opplever betydelig forbedring innen noen få uker eller måneder, selv uten kirurgi. Men, det kan ta lengre tid for den fulle funksjonen å gjenopprette, og i noen tilfeller kan prolapsen kreve medisinsk behandling eller kirurgi.

Ja, å gå er en utmerket lav-belastningsaktivitet som kan være bra for ryggen. Det bidrar til å styrke musklene i ryggen og øker blodsirkulasjonen til ryggstrukturene, noe som kan fremme heling og redusere stivhet. Det er også en god måte å opprettholde en generell god fysisk form på.