Albuesmerter

Albuesmerter er et vanlig helseproblem som påvirker mennesker i alle aldre og med ulike hverdager. En gjenganger er at store belastninger og repeptitive bevegelser kan være underliggende årsaker. Smerter i albuen kan komme fra muskulatur, sener, leddene eller nervene. På denne siden kan du lese mer om ulike typer albuesmerter.

Tennisalbue

Les mer om:

Tennisalbue

Tennisalbue, eller lateral epikondylitt er en tilstand som oppstår når sener rundt albuen er overbelastet, vanligvis som følge av repetitive bevegelser. Typiske symptomer inkluderer:

• Smerte på utsiden av albuen, spesielt under aktiviteter som griper eller løfting.
  • Ømhet eller ubehag ved berøring av det berørte området.

Les mer om tennisalbue her.

Golfalbue (medial epikondylitt)

Golfalbue er en tilstand der sener rundt innsiden av albuen blir overbelastet, vanligvis på grunn av repetitive bevegelser. Typiske symptomer inkluderer:

• Smerte og ømhet på innsiden av albuen, spesielt under aktiviteter som involverer gripe eller bøyning av håndleddet.
  • Svakhet eller nedsatt grepstyrke, spesielt når du forsøker å gripe eller løfte gjenstander.
Les mer om golfalbue her.

Musearm

Musearm er en tilstand som ofte oppstår på grunn av langvarig bruk av datamus eller tastatur. Typiske symptomer inkluderer:

• Diffus smerte i skulder, arm eller underarm

• Nummenhet eller prikking i underarm eller fingrene.
Les mer om musearm her.
Smerter i albuen musearm
Trening med håndartrose

Håndartrose

Håndartrose er en tilstand som oppstår når brusken i leddene i hånden gradvis brytes ned, noe som fører til smerte og stivhet. Typiske symptomer inkluderer:

• Smerte og ømhet i fingrene, spesielt under belastning eller bevegelse.

• Redusert bevegelighet i leddene, som kan føre til vanskeligheter med å gripe eller utføre dagligdagse aktiviteter.
Les mer om håndartrose her.

Tilbakemeldinger fra våre kunder

Sandvika Fysioterapi
Based on 44 reviews
powered by Google
Terje VegsundTerje Vegsund
13:02 20 Oct 23
Hyggelig opplevelse/møte med fysioterapeut som så absolutt kunne jobben sin
Stig RandsborgStig Randsborg
12:43 19 Jul 23
Grundig og dyktig i analysen i første time. Veldig god oppfølging i timene etterpå. Behandlingen gir god utbytte og hjelper.
Sverre StroemmeSverre Stroemme
10:15 28 Jun 23
Svært hyggelige folk med masse kunnskap som tilsynelatende tar særdeles godt vare på sine kunder.Anbefales på det varmeste.Mvh,Sverre
Karen Marie DaasvandKaren Marie Daasvand
19:38 27 Jun 23
Helt fantastisk behandling. Føler meg MYE bedre! 😊
Eystein BuenEystein Buen
09:24 08 May 22
Fikk veldig god hjelp til å lindre tennisalbue i form av treningsprogram, loggføring/oppfølging og trykkbølgebehandling. Kommer tilbake i fremtiden dersom andre plager skulle oppstå. Ekstremt fornøyd!
Håkon Haugholt-DaleHåkon Haugholt-Dale
14:22 08 Mar 22
Jeg har følt meg godt ivaretatt av fysioterapeut fra første time. Etter første konsultasjon ga han et godt bilde av hva slags skadet jeg hadde, noe som ble bekreftet med MR bilder. Jeg kom derfor raskt i gang med øvelser og anbefalinger for prosessen mot heling av tretthetsbrudd. Har vært jevnlig til sjekk siste halve året og blitt oppmuntret på veien. Anbefaler dem virkelige.
Ole Kristian UdnesOle Kristian Udnes
12:49 08 Oct 21
Jeg er veldig godt fornøyd med behandlingen hos Sandvika Fysioterapi. En vond skulder som ikke var altfor plagsom men som likevel trengte behandling. De lokaliserte problemet raskt og jeg fikk øvelser underveis som gjorde at jeg gradvis ble bedre. Behagelig og god service!
Joaquin PoggiJoaquin Poggi
22:59 20 Jan 20
Jeg var usikker på om jeg trengte behandling, men dro til fysioterapeut Steinar etter ca 1 mnd med sterke knesmerter. Etter undersøkelsen lærte han meg noen enkle øvelser som jeg gjorde akkurat som planlagt. Øvelsene var vonde til å begynne med, men ila noen uker var kneet mye bedre. Nå har det gått 5 mnd og kneet er fortsatt helt smertefritt. Mildt sagt veldig fornøyd!
Norun HeggelundNorun Heggelund
09:48 10 Aug 19
Veldig godt fornøyd. Faglig dyktig og hyggelig fysioterapeut.
henok arayahenok araya
06:51 06 Aug 19
Jostein RummelhoffJostein Rummelhoff
18:01 19 Nov 18
Dette var meget bra. Dyktig fysioterapeut som var skånsom, effektiv og kunnskapsrik. Takk for flott veiledning og oppfølging. 🙂

Her finner du oss

Sandvika Fysioterapi holder til i Rådmann Halmrasts vei 18, rett ved buss- og togstasjonen i Sandvika.

Vi er en helprivat klinikk som spesialiserer oss på fysioterapi og trening.

Vanlige spørsmål om albuesmerter

Albuesmerter kan oppstå som følge av betennelse eller skade på sener eller slimposer rundt leddet. De kan også ha sitt opphav i ett eller flere av de mindre leddene som utgjør albueleddet

For å forebygge albuesmerter er det viktig å unngå overbelastning, spesielt hvis du driver med repetitive bevegelser som kan påvirke albuen. Riktig teknikk og oppvarming før fysisk aktivitet kan også bidra til å redusere risikoen for smerter i albuen.

De vanligste albueplagene inkluderer:

• Tennisalbue (lateral epikondylitt): Smerte og ømhet på utsiden av albuen, ofte forårsaket av overbelastning av underarmens muskler og sener.
  • Golfalbue (medial epikondylitt): Smerte på innsiden av albuen, ofte relatert til overbruk av underarmens muskler.
  • Olecranon bursitt: Betennelse i albueputen, ledsaget av hevelse og smerte rundt albuen.
  • Nervekomprimeringssyndromer: For eksempel karpaltunnelsyndrom eller ulnar nervesyndrom, som kan forårsake smerte, nummenhet og svakhet i albuen og hånden.

Den mest effektive måten å bli kvitt en betennelse er ved å oppsøke en kvalifisert terapeut. En fysioterapeut kan f.eks hjelpe deg å forstå hvor mye belastning som er greit, hvilke øvelser du kan gjøre og om det er andre tiltak du burde prøve.

Albuesmerter kan skyldes forskjellige årsaker, inkludert overbelastning, skader, betennelser eller degenerative forhold. Hyppig bruk av albueleddet i gjentatte bevegelser, traumer, eller betennelser i sener og leddstrukturer kan være årsaken. For en nøyaktig diagnose og behandling, er det viktig å konsultere en fysioterapeut eller annet kvalifisert helsepersonell.

Tennisalbue, eller lateral epikondylitt, kjennetegnes vanligvis av smerter og ømhet på utsiden av albuen. Smerten kan stråle nedover underarmen og forverres ved aktiviteter som involverer grep eller løfting. Berøring av området rundt den ytre albuen kan også være smertefullt. I noen tilfeller kan det også oppstå svakhet i hånden og gripeproblemer. Tennisalbue er vanligvis forårsaket av overbelastning av underarmens muskler og sener, ofte fra repetitive bevegelser.

Ja, og nei. Tennisalbue, også kjent som lateral epikondylitt, er en tilstand som kan gi betennelseslignende symptomer i sener og vev rundt den ytre albuen (lateral epikondyl). Det er alikevel ikke påvist stor grad av betennelse, og tilstanden virker å være mer relatert til at sener/muskler har blitt utsatt for mer belastning enn de tåler. Til tross for navnet er ikke denne tilstanden begrenset til tennisspillere; den kan påvirke alle som utfører repeterende bevegelser eller overbelaster underarmens muskler.

Varigheten for å komme seg etter tennisalbue varierer. For noen kan det ta noen få uker, mens for andre kan det strekke seg over flere måneder. Varigheten avhenger av flere faktorer som alvorlighetsgraden av tilstanden, effektiviteten av behandlingen, og individets generelle helse og aktivitetsnivå.

Ja, fysioterapi kan være svært effektivt for mange typer albuesmerter. Det kan inkludere øvelser for å styrke og tøye musklene, manuell terapi, trykkbølgebehandling og rådgivning om aktivitetsmodifikasjon.

I noen tilfeller kan albuesmerter være et symptom på en mer alvorlig tilstand, som leddgikt eller en nervekompresjonssykdom. Det er viktig å få en nøyaktig diagnose for å sikre riktig behandling.

Selv om ikke alle albuesmerter kan forhindres, kan risikoen reduseres ved å unngå overbelastning, ved å ha riktig teknikk under aktiviteter som krever bruk av armene, og ved å styrke arm- og skuldermusklene.