Plantar fascitt med og uten hælspore

Begrepet hælspore og plantar fascitt brukes ofte om hverandre. Tilstandene forekommer ofte sammen, men ikke alltid. Symptomene er smerter under hælen og frem mot midten og innsiden av foten.

Plantar fascitt og hælspore er ord mange har hørt om. Hælsmerter er svært vanlig, og dette er kanskje ikke så rart når vi ser på hva føttene våre utsettes for. Harde og flate gulv, jogging på asfalt og ubehagelig sko.

Du skal nå få vite litt mer om denne vanlige årsaken til smerter i hælen; hvilke symptomer som er vanlige, og hva slags behandling som har effekt

Vanlige symptomer på plantar fascitt / hælspore

Ettersom tilstanden ligner en senebetennelse/tendinopati er symptomene ofte like. Smerter der den stramme senelignende strukturen (plantar fascien) fester inn mot hælbenet (calcaneus). Andre symptomer kan være:

Smerter som forverres når du står, går, løper eller hopper.

Ømhet på innsiden/fremsiden av helbenet.

Hevelse eller rødhet.

Verkende smerte.

Strålende smerter utover i foten.

Ofte vil man oppleve størst smerter tidlig på morgenen, spesielt de første skrittene etter at man står opp. Smertene blir noen ganger mye bedre når vevet blir "oppvarmet" etter en liten stund i aktivitet.

Hvis ikke du kjenner igjen noen av symptomene ovenfor kan du lese mer om andre plager.

Føttene dine er viktige
Ikke utsett å få det undersøkt.

Hvorfor oppstår plantar fascitt?

Plantar fascien ligner på senevev, men er bredere enn de fleste sener og er ikke festet til en muskel.

Plantar fascitt oppstår som regel på grunn av en overbelastning av fascien. Det vil si at fascien har blitt utsatt for en kortvarig eller langvarig belastning som overskrider vevets toleranse. Dette kan føre til en betennelseslignende reaksjon som medfører smerte og ubehag. Tilstanden ligner en senebetennelse/tendinopati.

Ofte er hælsmertene forbundet med langvarig gange/jogging eller stilleståing på hardt underlag. Men som med tendinopatier påvirker en rekke andre faktorer utviklingen. Søvn og stress er to av disse faktorene.

Behandlingen av hælspore hos fysioterapeut har god effekt

Fysioterapeuter behandler plantar fascitt med eller uten hælspore regelmessig.

Behandling hos fysioterapeut består vanligvis av:

Opplæring av en eller flere effektive styrkeøvelser.

Vurdering og veiledning mtp totalbelastning.

Trykkbølgebehandling

Vurdering av sko og såler.

I den akutte fasen er det viktig med mobilisering og råd om aktivitet og avlastning.

Ofte er det aktuelt å se på sko og evt innleggssåler. Deretter bør man begynne å gradvis belaste mer, med en klar progresjonsplan.

Treningsøvelser er også en viktig del av veien tilbake til en smertefri hæl. Øvelsene tilpasses gjerne den enkelte pasienten.

Har du forsøkt trykkbølgebehandling?

Trykkbølgebehandling er en svært effektiv og rask behandling for å redusere smertene ved plantar fascitt. Behandlingen gjøres vanligvis en gang per uke og totalt 3-5 behandlinger. Behandlingen varer i ca 10 minutter og gjøres ofte i kombinasjon med andre tiltak som .feks trening eller tøying.

Sandvika Fysioterapi tilbyr både fysioterapi og trykkbølgebehandling mot plantar fascitt med eller uten hælspore. Ta kontakt på 40 43 10 40 for en uforpliktende samtale eller bestill time øverst på siden.