Akutte smerter i nakken "kink i nakken"

"Kink i nakken"

Mange har erfaring med å våkne opp en morgen med en stiv og vond nakke. På folkemunn omtales disse plagene ofte som "kink i nakken". Dette er en ufarlig tilstand som i de aller fleste tilfellene går over av seg selv.

Har smertene vedvart lenger tid enn normalt, eller er du usikker på om smertene skyldes dette?

Bestill Time

for undersøkelse og behandling hos din fysioterapeut i Bærum.

Vil du vite mere om andre vanlige årsaker til nakkesmerter?

LES MER HER.

Har ikke "kinken" gitt seg eller lurer du på om årsaken kan være noe annet?
Ta kontakt for undersøkelse og eventuelt behandling!

Årsak og symptomer ved kink i nakken

Årsaken til kink i nakken er ikke kjent, selv om det finnes flere forskjellige forklaringsmodeller. Det er ikke uvanlig at man våkner opp med stiv nakke eller opplever gradvis økende stivhet og smerter etter en aktivitet.

Symptomene vil være smerte i nakken når du ser eller bøyer nakken til den ene siden. Nakken kjennes stiv ut og det kan føles ut som den har låst seg i en stilling når det står på! Muskulaturen rundt nakken er vond og det kan føles som denne står i krampe.

Symptomene vil bedres over tid (stivhet og smerte i nakken) og de fleste er bedre etter en til to uker eller før dette. Det er mulig at symptomene "henger igjen" en tid etter dette, men med en klar bedring av symptombildet.

Enkle råd ved kink i nakken

Å holde seg i normal bevegelse oppleves ofte lindrende. Lettere turer og bevegelser av nakken innenfor smertegrensen er ikke farlig og vil kunne hjelpe til med å normalisere ditt vanlige bevegelsesmønster så tidlig som mulig.

Noen opplever varme som smertelindrende selv om det ikke er noe evidens på at dette vil forkorte forløpet

Behandling av nakkesmerter

Ved første møte setter vi alltid av en hel time for undersøkelse for å finne ut av årsaken til plagene, og ikke minst for å utelukke andre mere alvorlige tilstander

Behandlingen vil variere avhengig av undersøkelse, men ofte vil dette være en kombinasjon av informasjon, øvelser og manuelle teknikker med mål om å lindre smertene, bedre fysisk funksjon og komme tilbake til sitt vanlige bevegelsesmønster igjen.

Behandling foregår i samarbeid med pasienten og dennes mål, ønsker og behov.