Behandling av nakkesmerter og smerter ut i arm

Har du fått påvist prolaps i nakken på MR eller har du symptomer ned i armen du tror kommer fra nakken?

Det er viktig med en grundig undersøkelse for å kartlegge årsaken til smertene. Vi bruker en hel time på førstegangskonsultasjon.

Funnene fra undersøkelse ligger til grunn for å velge riktig behandling med mål om å redusere smerter og bedre funksjon. Et vanlig behandlingsforløp vil kunne inneholde øvelser, manuelle teknikker informasjon/råd og andre tiltak.

Bestill Time

for undersøkelse og behandling!

Har du smerter i nakken uten symptomer i arm/hånd?

Les mer her.

Har du nakkesmerter og/eller smerter i arm eller hånd?
Ta kontakt for en uforpliktende samtale eller bestill time. Like ved Sandvika stasjon!

Litt om prolaps

Hva er et prolaps?

Enkelt forklart er et prolaps når noe av det flytende innholdet i mellomhvirvelskiven har beveget seg utenfor dennes grenser. Ved en skivebukning har fasongen på skiven endret seg slik den "buker". Både prolapser og skivebukninger kan føre til smerte eller andre symptomer ut i armene, selv om det er mere vanlig at de ikke er symptomgivende.

Hvor vanlig er prolaps?

Prolapser og skivebukninger er vanlig. I et stort studie fant man at ca 1/3 av personene hadde et eller flere prolaps uten å oppleve symptomer. Enda flere hadde skivebukninger uten symptomer.

Litt om nervesmerter (nevropatiske smerter)

Nervesmerter (nevropatiske smerter) er smerter der årsaken til smertene skyldes nervesystemet vårt. Dette kan være på grunn av sentrale (fra hjerne/ryggmarg) eller perifere (nervetrådene utenom ryggmargen) årsaker som ved for eksempel prolapser som påvirker en nerverot.

Noen symptomer ved perifere nervesmerter i arm eller hånd:

• Utstrålende/skytende smerter i arm eller hånd
  • Brennende smerter i arm eller hånd
  • Prikking eller stikking i hånd
  • Smerte ved lett berøring (allodyni)

Det er mulig å kunne ha disse symptomene i arm/hånd med/uten et prolaps i nakken.

Hvorfor velge oss?

Ingen ventetid

Vi garanterer time innen 24 timer.

Kompetent oppfølging

Vi har erfaring av å behandle smerter relatert til muskel- skjelett og nervesystemet.

Helhetlig behandling

Behandlingen tilpasses den enkelte og vi tar oss god tid til enhver pasient.