Behandling av nakkesmerter og smerter ut i arm

Har du fått påvist prolaps i nakken på MR eller har du symptomer ned i armen du tror kommer fra nakken?

For å gi riktig behandling er det viktig med en grundig undersøkelse. Er nervenes funksjon nedsatt på grunn av trykk på nerven ved feks et prolaps vil dette kunne kartlegges under undersøkelsen. Eller er symptomene på grunn av en økt følsomhet av nervestrukturene? Det sistnevnte vil kunne være tilfelle med eller uten et prolaps og behandling kan resultere i mindre smerter og andre symptomer.

Bestill time for undersøkelse og eventuell behandling!

Vi vil også samarbeide med din fastlege ved behov for informasjon eller henvisning til annet sted.

Har du smerter i nakken uten symptomer i arm/hånd? Les mer her.

Har du nakkesmerter og/eller smerter i arm eller hånd?
Ta kontakt for en uforpliktende samtale eller bestill time. Like ved Sandvika stasjon!

Litt om prolaps

Hva er et prolaps?

Enkelt forklart er et prolaps når det flytende innholdet i mellomhvirvelskiven har beveget seg utenfor selve mellomhvirvelskiven. Ved en skivebukning har fasongen på skiven endret seg slik den "buker" men det flytende innholdet i skiven er fortsatt innenfor dess grenser. Både prolapser og skivebukninger kan føre til smerte eller andre symptomer ut i armene, men ikke alltid.

Hvor vanlig er prolaps?

Prolapser og skivebukninger er vanlig. I et stort studie fant man at ca 1/3 av personene hadde et eller flere prolaps uten å oppleve symptomer. Enda flere hadde skivebukninger uten symptomer.

Litt om nervesmerter (nevropatiske smerter)

Nervesmerter (nevropatiske smerter) er smerter der årsaken til smertene skyldes nervesystemet vårt. Dette kan være på grunn av sentrale (fra hjerne/ryggmarg) eller perifere (nervetrådene utenom ryggmargen) årsaker som ved for eksempel prolapser som påvirker en nerverot.

Noen symptomer ved perifere nervesmerter i arm eller hånd:

• Utstrålende/skytende smerter i arm eller hånd
  • Brennende smerter i arm eller hånd
  • Prikking eller stikking i hånd
  • Smerte ved lett berøring (allodyni)

Det er mulig å kunne ha disse symptomene i arm/hånd med/uten et prolaps i nakken.