Behandling av langvarige/ kroniske ryggsmerter

For noen går ikke ryggsmertene over av seg selv. Nyere forskning tilsier at det er mange faktorer som kan påvirke smerter i ryggen.

Derfor bruker vi god tid på første møte med deg til å kartlegge disse faktorene, utfører en grundig undersøkelse og finner sammen et relevant mål for deg.

Behandlingen vil være flerdimensjonell, det vil si at den inneholder flere tiltak man kan påvirke som du selv og vi sammen utfører under og mellom hver behandlingstime.

Har du smerter i ryggen over lenger tid?
Ta kontakt for grundig undersøkelse og helhetlig behandling

Kroniske ryggsmerter?

Hva betyr egentlig kronisk? Kronisk er egentlig bare et annet ord for langvarig og betegnes som dette hvis ryggsmerter har vedvart i lenger tid enn 3 måneder

Vi foretrekker å bruke ordet langvarig da ordet ikke henviser til at ryggsmertene vil være der for alltid. For det er ikke nødvendigvis alltid sånn at kronisk betyr at det ikke går å gjøre noe med!

Har du langvarige smerter i ryggen og ønsker en helhetlig tilnærming til problemet?

Bestill Time

Litt om smerter. Visste du at...

Smertesystemet vårt kan sammenlignes med et alarmsystem som har til hensikt å beskytte oss.

Som andre typer varselsystem kan dette systemet fungere både bra eller dårlig. Dette betyr at vi kan bli feilvarslet med mye smerte selv om vi ikke har behov for det.

MEN, smertene er likevel like vonde.

Det er generelt dårlig sammenheng mellom hvor mye smerte man har og hvor stor skaden er. Det er større sammenheng ved akutte skader og mindre ved langvarige/kroniske smertetilstander.

Ved langvarige smerter er det ofte sånn at smertesystemet/alarmsystemet har blitt bedre til å varsle om fare, selv om det egentlig ikke alltid er nødvendig.

Mange med langvarige smerter har nytte av å lære mere om hvordan smertesystemet fungerer. Det hjelper å vite hvordan man bør forholde seg til smertene og hvordan man kan trene smertesystemet til å bli mindre sensitivt

Hvis dette viser seg å være relevant for deg vil du lære mere om dette i behandling.