Artrose

Artrose, tidligere kalt slitasjegikt er en degenerativ leddlidelse som kan føre til smerter og stivhet i ledd. Det er svært vanlig med smerter i kneledd og hofteledd. Mange tenker at artrose kun er knyttet til brusken i leddet, men andre strukturer som leddhinne, ligamenter og muskulatur påvirkes også. Idag vet man at artrose IKKE er grunnet slitasje i leddet, men at det er andre faktorer som disponerer for disse plagene.

Symptomer på artrose

Artrose kan ramme mange forskjellige ledd i kroppen. Det er svært mange som rammes av sykdommen i knær, hofter og fingre. Symptomer på artrose kan variere i grad og inkluderer ofte:

• Smerter i ledd.
  • Stivhet i ledd og nedsatt bevegelighet.
  • Smerter ved belastnings av det aktuelle leddet.
  • Hevelse i leddet.
  • Nattesmerter.

Symtpomene utvikler seg vanligvis gradvis over en lengre periode.

Artrose i kneet

Årsaker

Årsaken til artrose er vanligvis ukjent, men faktorer som overvekt, arv og tidligere skader i leddet kan være disponerende. Selv om det ofte kalles "slitasjegikt" er det lite som tyder på at leddet slites på grunn av bruk. Mange har også stor grad av artrose på røntgenbilder, uten å oppleve noen symptomer. Sykdommen rammer oftest de over 45 år.

Har du artrose i kne eller hofte? Delta på artrose-skole!
En 3 timers undervisningskveld der du lærer mer om hva artrose er, og hva du kan gjøre for å redusere smertene og øke funksjon. Se lenken for mer informasjon om artroseskole (kommer snart).

Behandling av artrose:

Alle med artrose anbefales å få mer informasjon om tilstanden. Dette er viktig for å lære hvordan man skal forholde seg til symptomene og hva man selv kan gjøre. Det er også viktig å drive med fysisk aktivitet på en jevn basis. Og er man overvektig kan det være lurt å redusere vekten. Dette er spesielt relevant for de med artrose i vektbærende ledd som kne og hofte. Smertestillende og betennelsesdempende medikamenter kan hjelpe i perioder, men er ikke en form for behandling i seg selv. Mange kan ha god nytte av å få veiledning av en fysioterapeut. Her vil du få individuelt tilpassede treningsøvelser og råd om andre relevante tiltak.

Ikke plaget av artrose? Finn din plage.