Trykkbølgebehandling

For deg som ønsker å bli kvitt smerter i sener og muskler.

Trykkbølgebehandling

På klinikken bruker vi trykkbølgebehandling og andre tiltak slik at du skal kunne prestere bedre i hverdagen og oppleve mindre smerter. Ønsker du å gode resultater kan du bestille time hos en av våre fysioterapeuter.

Trykkbølgebehandling er en moderne behandlingsform som har blitt brukt til å behandle muskel- og seneplager i ca. 20 år her i Norge. Vi kombinerer alltid bruken av trykkbølge med andre tiltak for å sikre optimal effekt, og sørge for at dine sener blir sterke og smertefrie.

Hvor på kroppen brukes Trykkbølgebehandling?

Senebetennelse i kne, akilles, albue, skulder

Trykkbølgebehandling anvendes vanligvis på plager knyttet til sener. Alle kroppens muskler forbindes med knokler via en sene, og “senebetennelser” kan i utgangspunktet oppstå i alle sener. Det er derimot vanligere at man blir plaget og behandlet på følgende steder:

• Fot: Plantar fascitt (under hæl/fot), Akilles (bakside hæl), beinhinnebetennelse (innside legg).
  • Kne: jumpers knee/hopperkne (fremsiden), runners knee, hamstrings (bakside).
  • Hofte: Gluteal tendinopati (Utsiden av hofta), hamstrings (baksiden av hofte/lår).
  • Skulder: Rotator cuff syndrom (fremside/utside/bakside av skulderleddet).
  • Albue: Tennisalbue (utsiden av albuen), golfalbue (innsiden av albuen.
Les mer om hver enkelt plage lengre ned.

Hvordan fungerer Trykkbølgebehandling?

Trykkbølgebehandling fungerer ved at trykkbølger påføres det aktuelle området via en applikator. Bølgene er såkalt “radiale,” noe som vil si at de sprer seg utover i vevet. Dette til forskjell fra en annen type apparat som er er “fokusert.” En grei måte å forstå virkningen av behandlingen er at den bygger opp under kroppens egne evne til reparasjon.

Behandling - Varighet og antall

Normalt sett anbefales 3-6 behandlinger med ca 1 ukes mellomrom mellom hver behandling. Selve behandlingen tar 5 – 10 minutter avhengig av hvilket område som behandles. Våre konsultasjoner varer allikevel i inntil 40 minutter, slik at vi har god tid til å gjennomgå spesifikke treningsøvelser og andre viktige tiltak.

Hva koster trykkbølgebehandling?

I motsetning til mange andre steder bruker vi trykkbølgebehandling kun som et tillegg i våre konsultasjoner. Dette betyr at du får en fullverdig behandlingstime og betaler kun 125 kr ekstra når vi anvender trykkbølgebehandling som et tiltak i prosessen.

Vanlige behandlingsområder

Plantar Fascitt - smerter under hæl/fot

Hælsmerter, hælspore

Vanlige symptomer

• Smerter under hælen/foten, spesielt tidlig på morgenen etter langvarig innaktivitet.
  • Verkende/murrende smerte etter aktiviteter som å gå, jogge og hoppe.
  • Økt smerter enten hvis du går på hælene, eller hvis du går på tærne.
  • Ofte økt smerter når du går uten sko.

Årsak og behandling

Smertene skyldes en overbelastning av en bindevevsstruktur (fascia) under foten. Det ses en sammenheng mellom å gå/jogge på hardt underlag og andre faktorer.

Den mest effektive behandlingen er en kombinasjon av styrkeøvelser, belastningstilpasning og trykkbølgebehandling.

Akilles - Senebetennelse / tendinopati

Smerter i hælen grunnet akilles senebetennelse

Vanlige symptomer

• Smerter og stivhet på baksiden av hælen.
  • Smertene kan sitte et stykke opp i akillessenen, eller ned på baksiden av hælbenet.
  • Verkende/murrende smerte under/etter aktiviteter, spesielt løp og hopp.
  • Økt smerter enten hvis du går på tærne.
  • Sko med høy hæl kan noen ganger føles behagelig.

Årsak og behandling

Akillessenen blir ofte overbelastet etter en endring i aktivitetsnivå (f.eks når du øker treningsmengde, hastighet, nye aktiviteter) og ved endring av sko, underlag osv.

Som for plantar fascitt består den mest effektive behandlingen av styrkeøvelser, belastningstilpasning og trykkbølgebehandling. Det er også viktig å vurdere andre faktorer som sko, gangmønster o.l.

Beinhinnebetennelse og Trykkbølgebehandling

smerte forside leggbein

Vanlige symptomer

• Smerter på innsiden/fremsiden av leggen. Vanligvis fra ca. midten og nedover.
  • Ømhet ved trykk inn mot kanten av benet.
  • Smerter når du løper, hopper eller står på tærne.
  • Ofte kjenner du mest i begynnelse av og motslutten (eller etter) en joggetur el.l.

Årsak og behandling

Beinhinnen er forbundet med sener på innsiden av leggen. Ved aktiviteter der leggmusklene brukes mye kan draget bli stort i beinhinnen og i senefestet. Er man uheldig fører dette til en irritasjon som det kan være vanskelig å bli kvitt.

I behandlingen av beinhinnebetennelse er det svært viktig å unngå overbelastninger. Når irritasjonen er under kontroll kan man styrke vevet gjennom trening og bruk av trykkbølge.

Jumpers knee / Hopperkne

Knesmerter behandling

Vanlige symptomer

• Smerter på fremsiden av kneet, rett under kneskjellet.
  • Økt smerter når du hopper, gjør dype knebøy eller løper.
  • Det kan også være vondt å sitte med bøyd kne over lengre tid.
  • Noen ganger blir smertene bedre etter litt aktivitet, for så å bli verre når du blir “kald” igjen.

Årsak og behandling

Smerter på fremsiden av kneet kan skyldes ulike ting. Hopperkne er en overbelastning av patellarsenen som ofte oppstår etter løping, fjellturer eller mye hopping.

Trykkbølgebehandling, kombinert med optimalisert trening kan føre til svært gode resultater.

Hoftesmerter og Trykkbølgebehandling

hoftesmerter

Vanlige symptomer

• Smerter på utsiden av hofta. Spesielt inn mot og på baksiden av lårbeinet.
  • Mange opplever økt smerter når de ligger på siden, sitter med beina i kryss eller “lener seg” på hofta.
  • Ofte vondt å stå på motsatt ben og føre det vonde benet ut til siden.

Årsak og behandling

Smerter i hofte kan noen ganger skyldes senebetennelse / tendinopati av musklene som fester på lårbeinet. Ofte skyldes overbelastningen for mye kompresjon av senen (bein i kryss, ligge på siden mm.).

Behandlingen består av å identifisere  og redusere provoserende faktorer, styrke senevevet og supplere med trykkbølgebehandling.

Skuldersmerter:
Rotator cuff senebetennelse

Frozen shoulder

Vanlige symptomer

• Smerter på fremsiden eller utsiden av skulderen.
  • Vanlig med litt diffuse smerter, vanskelig å peke på ett lite punkt.
  • Smerter som provoseres av skulderbevegelser, spesielt bevegelser over skulderhøyde.

Årsak og behandling

Skuldersmerter er svært vanlig.

Behandlingen består av å identifisere og redusere provoserende faktorer, styrke senevevet og supplere med trykkbølgebehandling.

Tennisalbue:
Smerter på utsiden av albuen

Vanlige symptomer

• Smerter på utsiden av albuen.
  • Smerter/ømhet kan også kjennes i muskulaturen nedover i underarmen.
  • Provoserende bevegelser er ofte å bære ting (f.eks handleposer) og å ta noen i hånda.

Årsak og behandling

Tennisalbue oppstår når senen som fester på utsiden av underarmen blir overbelastet. Den vanligste årsaken er endring i treningsmengde eller uvante aktiviteter. Mange kommer til fysioterapi etter oppussing, snømåking eller langvarig kontorarbeid.

Tennisalbue kan være vanskelig å bli kvitt, men ved hjelp av gode treningsøvelser, trykkbølgebehandling og andre råd kommer du langt. Noen ganger vil det også være aktuelt med en arbeidsplassvurdering.

Golfalbue:
Smerter på innsiden av albuen

Golfalbue- Smerter på innsiden av albuen

Vanlige symptomer

• Smerter på utsiden av albuen.
  • Smerter/ømhet ved trykk mot albuen og nedover i musklene.
  • Økt smerter ved raske bevegelser (f.eks golfsving, bruk av hammer eller drill).

Årsak og behandling

Golfalbue er ikke like vanlig som tennisalbue. Årsaken er som for tennisalbue ofte endring i treningsmengde eller at du har gjennomført uvante aktiviteter.

Golfalbue behandles som andre senebetennelser. Fokus er på å identifisere provoserende faktorer og redusere dem. Fysioterapeuten lærer deg deretter styrkeøvelser og hjelper deg å finne rett belastning. I tillegg anvendes trykkbølgebehandling for å sikre best mulig effekt av tiltakene.

Har du spørsmål eller ønsker å bestille time?

Er du usikker på om dine smerter kan behandles med trykkbølge eller andre tiltak? Ring oss, så får du snakke direkte med en av våre fysioterapeuter.