Trykkbølgebehandling i Bærum

Effektiv behandling av senebetennelse og smerter i hæl, kne, hofte, skulder og albue.

Trykkbølgebehandling i Sandvika

Trykkbølgebehandling brukes til behandling av senebetennelser i skulder, albue, hofte, kne og akilles og flere andre muskel- og skjelettplager.

Trykkbølgebehandling utføres ved at de smertefulle områdene påføres trykkbølger via apparatet som styres av behandleren. Dette stimulerer vevets selvreparerede evne. Mange opplever umiddelbar smertelette etter behandlingen, og gradvis bedring av smerter og funksjon fra behandling til behandling. Behandlingen brukes til blant annet:

Senebetennelser/tendinopatier i skulder (skuldersmerter).

Tennisalbue / musearm (smerter i albuen).

Jumpers knee (knesmerter).

Senebetennelser/tendinopatier i akilles (akillessmerter).

Senebetennelser/tendinopatier i hofte (hoftesmerter).

Plantar fascitt med eller uten hælspore. (smerter under foten/hælen).

Schlatters (Osgood Schlatters).

Det er svært få bivirkninger forbundet med trykkbølgebehandling.

Behandlingsfrekvens og varighet

Behandlingen utføres vanligvis med ca en ukes mellomrom. Normalt sett forventer man å oppleve god bedring på 3-5 behandlinger. Selve trykkbølgebehandlingen varer i ca 10-15 minutter avhengig av hva som behandles.

Har ikke smertene gått over av seg selv?
Grundig undersøkelse og evidensbasert behandling

Mer om behandlingen

Flere studier viser at trykkbølgebehandling har best effekt når den utføres i kombinasjon med annen behandling. På grunn av dette blir trykkbølgebehandling ofte brukt som et supplement til andre tiltak.

Kjenner du deg igjen i en av tilstandene som er nevnt ovenfor? Ta kontakt for en uforpliktende samtale eller bestill time til undersøkelse og behandling.

Kort om Trykkbølgebehandlingens Historie

Trykkbølgebehandling er en behandlingsform som ble tatt i bruk for smerter og plager i muskel- og skjelettsystemet på slutten av 90.tallet. Behandlingsformen har blitt mer og mer populær hos fysioterapeuter den siste tiden, og brukes ofte for behandling av tilstander som f.eks senebetennelse/tendinopati og hælspore. Trykkbølgene påføres det smertefulle området ved hjelp av en håndholdt applikator.

Trykkbølgebehandling deles opp i radial og fokusert type. De ulike applikatorene gjør at trykkbølgene får en annen fysisk effekt. Den radiale typen sprer seg utover i vævet og styrken reduseres fortløpende ettersom bølgene beveger seg gjennom vevet. Radial trykkbølge er derfor best egnet for behandling av strukturer nært overflaten. Den fokuserte typen har ett mindre effektområdet, men med en mye større konsentrasjon av trykkbølgene. Ved å endre på applikatoren er det mulig å styre hvor dypt i vevet behandlingen skal ha effekt.

Alvorlige bivirkninger er svært sjeldent og behandlingen regnes derfor som sikker. Noe smerte og hevelse kan oppstå i det behandlede området i timene etter behandlingen.

Studier har vist at trykkbølgebehandling ofte gir bedre effekt i kombinasjon med annen behandling som f.eks trening.

Kilder: