Artroseskole

Har du artrose i hofte eller kneGrip sjansen til å lære mer om artrose og hva som kan gjøres for å redusere smerter og øke funksjon. Bli med på 3 timer gruppeundervisning og dialog!

Hvorfor lære mer om artrose?

Forskning viser at økt forståelse for årsaker, symptomer og behandling av artrose bidrar til å heve kompetanse og mestring.

Dette kan bidra til økt funksjon, mindre smerter og bedre valg i hverdagen.

Ta første skritt på veien mot å mestre leddsmertene!

Mer informasjon og påmelding

Praktisk informasjon:

Varighet: 3 timer.

Holdes av: Steinar Heiberg.

Adresse: Elias Smiths vei 10 (inngang D, 3 etg, Humana Spesialistsenter)

Det blir servert kaffe og te.

Dato for neste kurs: 8. november kl 18.00-21.00 i lokalene til Humana Spesialistsenter!

Artroseskole avholdes kun ved 5 eller flere påmeldte.

Fysioterapeut Steinar Heiberg

Hvilke spørsmål besvares på artroseskole?

Om artrose

Hva er artrose

Du vil lære mer om hva som skjer i leddet ved artrose, og litt om hvordan de ulike strukturene i leddet er bygget opp.

Risikofaktorer

En inføring i risikofaktorer gir deg et bedre grunnlag til å ta gode valg med tanke på fremtiden. Hvilke livsstilsfaktorer påvirker symptomene?

Symptomer

Få mer innsikt i hva som er normale symptomer, og hva som er tegn på at du bør oppsøke lege eller fysioterapeut. Lær deg hvordan du skal forholde deg til ulike symptomer.

Trening og behandling

Hvilke typer behandling finnes, og hva slags effekt har de?

Det tilbys mange typer behandling mot det meste i dag. Mye er bra, men mye er også udokumentert. Lær mer om hvilke behandlingstyper som finnes, hvilke som har effekt og hva du bør holde deg unna.

Hva slags trening er best for kne- og hofteartrose?

Det finnes så mange ulike treningsformer og treningsråd. Så hva er egentlig riktig type trening om du har kneartrose eller hofteartrose?

Hvordan forholde seg til smerte under trening?

Det kan være vanskelig å vite hvor mye smerte som er greit under trening. Dette temaet får stort fokus på artroseskole.

Veien videre

Hva kan du gjøre på egenhånd for å mestre livet med artrose?

Livet med artrose kan være utfordrende til tider, men det finnes ting du kan gjøre selv.

Hva kan fysioterapeuten gjøre for å hjelpe deg?

Fysioterapeuten sitter på kunnskap og ferdigheter som kan være til hjelp. Hør mer om hva en fysioterapeut kan gjøre for deg, og hva som er et normalt behandlingsforløp.

Priser og Spesialtilbud

Ønsker du heller individuell konsultasjon?

Fysioterapeut Steinar Heiberg tilbyr også individuell konsultasjon om artroseskole ikke passer for deg. Bestill time her eller ring tlf: 91100463

Påmelding og mer informasjon

Fyll ut skjemaet under og du vil bli kontaktet med mer informasjon om tjenesten. Du kan også ringe fysioterapeut Steinar Heiberg på 91 10 04 63 om du har spørsmål.