Bli Kvitt Tennisalbue For Godt​

Fysioterapeuten finner frem til riktig diagnose og behandlingsform! Bli kvitt smertene ved hjelp av  veiledning, moderne råd og målrettet trening.

Bli kvitt smerter i albuen og tennisalbue

Kjenner du deg igjen i noen av symptomene under kan det være lurt å få undersøkt albuesmertene, det kan være tennisalbue (senebetennelse i albuen):

• Smerter i albue, underarm eller overarm.
  • Smerter som forverres av belastning (løfte ting, gripe tak i ting, strikke el.l).
  • Verkende eller murrende smerter, ved aktivitet eller i hvile.
  • Prikking/stikking eller doven følelse i underarm, hånd eller fingre.
  • Symptomene har vart i over 2 uker uten betydelig bedring.

Én Dårlig og To Gode Nyheter Om Tennisalbue

1 Dårlig Nyhet

Tennisalbue kan være vanskelig å bli kvitt, og kan ta lang tid før det går over av seg selv.

2 Gode Nyheter

Fysioterapi, veiledning, råd og trening kan bidra til å redusere tiden det tar å bli bra.

Tidlig undersøkelse og behandling reduserer sannsynligheten for at smertene blir langvarige.

Trykkbølgebehandling mot Tennisalbue

Hva er trykkbølgebehandling?

• En rask og effektiv behandlingsform mot senebetennelser.
  • Behandling uten bivirkninger.
  • Brukes alltid i kombinasjon med tiltak som skal styrke senen (trening).
  • Behandlingstid: ca 10 minutter.
  • Utføres maksimalt 3-5 ganger med 1 ukes mellomrom.
Trykkbølgebehandling

Bestill Online

Timebestilling på telefon

Fysioterapi passer for deg som...

• Ønsker å bli kvitt smertene, også på lang sikt.
  • Ønsker noe mer enn passive behandlingstiltak.
  • Vil lære hva slags trening som hjelper mot albuesmerter, og hvor mye som er akkurat passe.
  • Vil lære hva man kan gjøre for å unngå albuesmerter.

Vil du prate med en Fysioterapeut helt GRATIS?

Har spørsmål om smertene dine, vår behandlingsfilosofi eller noe annet, er dette noe for deg. Legg igjen telefon og epost så vil en fysioterapeut ringe deg for en gratis telefonsamtale innen ett døgn.

Tennisalbue – smerter i albuen

Kjenner du smerter når du løfter ting, griper tak i ting (eller håndhilser) kan dette være et tegn på tennisalbue.

En grundig undersøkelse vil kunne forklare hva som er årsaken til plagene og gi grunnlag for å finne den beste behandlingen.

Bestill Time

Fysioterapeuten tilbyr grundig undersøkelse uten ventetid.

Albuesmerter Tennisalbue

Symptomer på tennisalbue / musearm

Smerter på utsiden av albuen – Ofte verkende smerte.

Ømhet i muskulaturen – ved trykk.

Smertene blir vanligvis verre ved bruk av arm eller hånd.

Mulig hevelse og rødhet.

Noen opplever smerter utover i underarm og hånd.

Hvis smertene har vart i flere uker er det lurt å få det undersøkt hos fysioterapeuten
Armene dine er viktige for både jobb og hverdagsliv.

Årsaker

Årsaken til tennisalbue er vanligvis belastningsrelatert. Det kan oppstå etter en periode med repetitivt arbeid som kontorarbeid (musearm), idrett (derav tennisablue) eller annet fysisk arbeid (oppussing, flytting o.l.). Uvant eller for mye bruk av muskulaturen kan føre til at senevevet blir overbelastet og irritert. Dette setter i gang en betennelseslignende prosess som noen ganger går over av seg selv, men som kan bli langvarig.

Vanlige spørsmål:

Når skal man oppsøke fysioterapeuten?

Hvis du har smerter som beskrevet overnfor som ikke har gått over ila 1-2 uker bør du oppsøke fysioterapeut. Er du usikker på om det kommer til å gå over kan du ta kontakt med fysioterapeuten før dette, for å redusere sannsynligheten for at det blir langvarig.

Hva skal jeg gjøre hvis jeg får disse symptomene?

Opplever du lignende symptomer bør du unngå å gjøre den provoserende aktiviteten i noen dager. Bruk gjerne noe kaldt på området flere ganger ila dagen og la det roe seg ned. Hvis smertene blir borte igjen kan du forsøke å gjenoppta aktiviteten, men pass på at du starter rolig og tar lengre pauser til å begynne med.

Kan fysioterapeuten hjelpe meg?

Ja, det er god evidens for at fysioterapibehandling reduserer smertene, styrker senevevet og bidrar til en frisk sene som tåler høy belastning.

Husk at råd på internett kan ikke gjøre opp for god oppfølging av autorisert helsepersonell, og er du i tvil bør du alltid ta kontakt med fastlege eller fysioterapeut.

Behandling

Fysioterapeuter behandler tennisalbue, musearm og senebetennelser/tendinopati regelmessig. I den akutte fasen er det viktig med mobilisering og råd om aktivitet. Deretter må senen gradvis belastes gjennom treningsøvelser. Disse kan gjennomføres på ulike måter og dette kan være forskjellig fra pasient til pasient.

Trykkbølgebehandling for tennisalbue/musearm

Trykkbølgebehandling er en svært effektiv og rask behandling for tennisalbue/musearm. Behandlingen gjøres vanligvis en gang per uke og totalt 3-5 behandlinger. Behandlingen varer i ca 10 minutter og gjøres ofte i kombinasjon med andre tiltak.

Fysioterapeut Steinar Heiberg tilbyr både fysioterapi og trykkbølgebehandling mot tennisalbue/musearm. Ta kontakt på 91 10 04 63 for en uforpliktende samtale.

Ikke vent og se lenger.