Bli Kvitt Knesmertene For Godt​

Knesmerter kan skyldes mange ulike årsaker. Våre behandlere er dyktige på å finne frem til riktig diagnose og velge optimal behandling.

Knesmerter behandling

Noen vanlige årsaker til knesmerter

Kneartrose

Artrose i kneet er vanligst for de over 50 år. Vanlige symptomer er morgenstivhet, smerter ved belastning (gå, løpe, hoppe) og nedsatt bevegelighet.

Løperkne

Løperkne kjennetegnes av smerter på fremsiden av kneet. Smertene blir ofte verre ved stor belastning (løpeturer og hopp). Ofte blir smertene mindre etter at du har “varmet opp”.

Senebetennelse

Senebetennelser kan forekomme enten på fremsiden (løperkne), baksiden, utsiden eller innsiden av kneet. Smertene er ofte verst under eller etter aktiviteter som belaster knærne.

Dette er tegn på at du bør få undersøkt kneet

• Smerter i, over eller under kneleddet.
  • Smerter som forverres av belastning (bøye/strekk, gå, løpe, hoppe).
  • Verkende eller murrende smerter, ved aktivitet eller i hvile.
  • Låsninger, plutselig kraftsvikt eller følelse av manglende stabilitet.
  • Traumatisk skade (vridning, fall el.l.).
  • Symptomene har vart i over 2 uker uten betydelig bedring.

Én Dårlig og To Gode Nyheter

Knesmerter gjør hverdagen og trening vanskelig og krever ofte behandling for å bli bedre.

Våre fysioterapeuter har mye erfaring og stor interesse for knesmerter.

Tidlig undersøkelse og behandling reduserer sannsynligheten for at smertene blir langvarige.

Behandling av knesmerter

Behandling av knesmerter starter alltid med en grundig undersøkelse.

Deretter velges den optimale behandlingsformen slik at du skal få mindre smerter så fort som mulig.

Vanlige tiltak for knesmerter er:

• Råd og Veiledning.
  • Tilpassede treningsøvelser.
  • Trykkbølgebehandling.

Fysioterapi passer for deg som...

• Ønsker å bli kvitt smertene, også på lang sikt.
  • Ønsker noe mer enn passive behandlingstiltak.
  • Vil lære hva slags trening som hjelper mot knesmerter, og hvor mye som er akkurat passe.
  • Vil lære hva man kan gjøre for å unngå knesmerter.

Online timebestilling

Timebestilling på telefon

Vil du prate med en Fysioterapeut helt GRATIS?

Har spørsmål om smertene dine, vår behandlingsfilosofi eller noe annet, er dette noe for deg. Legg igjen telefon og epost så vil en fysioterapeut ringe deg for en gratis telefonsamtale innen ett døgn.

Smerter og vondt i kneet

Årsaker, symptomer og behandling

Smerter i kneet kan skyldes mange ulike årsaker. Knærne belastes mye gjennom dagen, gjennom daglige aktiviteter og trening. Kneleddet består av mange typer strukturer som kan skades og overbelastes. Ofte forekommer det skader i muskler/sener, brusk, menisker eller leddbånd. Alle disse strukturene kan gi opphav til kneplager

Vondt i kneet – Noen vanlige årsaker

Overbelastningsplager: senebetennelserjumpers knee, runners knee, bursitt

Akutte skader: korsbåndskader, meniskskader, brudd

Andre plager: artrose (gonartrose, patellofermoral artrose), artrittschlatters,

Bestill Time

Hvor vanlig er knesmerter?

Hvor mange opplever smerter i kneet?

30% av kvinner og 25% av menn oppgir å ha hatt knesmerter det siste året.

Har også barn knesmerter?

Knesmerter er ikke uvanlig hos barn i ungdomsskolen. Mange opplever smerter og noen oppsøker lege eller fysioterapeut. Osgood schlatters er vanlig hos fysisk aktive barn som ikke er utvokst.

Hvem er mest plaget, menn eller kvinner?

Blant de eldre er kvinner oftere plaget enn menn. Dette kan ha sammenheng med at artrose er vanligere hos kvinner.

Vanlige symptomer

Ulike typer kneplager fører ofte til mange lignende symptomer. Disse inkluderer smerte ved bevegelse, nedsatt bevegelighet, problemer med vektbæring.

Noen symptomer er mer karakteristiske for visse typer kneskader:

Smerte på utsiden av kneet: kan skyldes skade på det laterale sideligamentet, meniskskade eller runners knee.

Smerter på innsiden av kneet kan skyldes skade på det mediale sideligamentet, meniskskade, bursitt eller senebetennelse/tendinopati.

Smerter på forsiden av kneet kan skyldes jumpers knee, patellarelaterte plager (f.eks artrose), Schlatters.

Smerter og stivhet (evt. også hevelse) i leddet kan skyldes artrose, men kan skyldes skade på strukturer inne i leddet dersom du har vært utsatt for et traume.

Låsning av kneet i ulike posisjoner kan skyldes en skade på menisk.

Er du usikker på om kneplagene vil gå over av seg selv?
Få det undersøkt hos fysioterapeuten!

Behandling av knesmerter hos fysioterapeut

For mange ulike kneplager er fysioterapi et utmerket valg. Har du en overbelastningsplage som en senebetennelse/tendinopati (jumpers knee, runners knee, hamstrings) er treningsplanlegging, veiledet trening og evt trykkbølgebehandling utmerkede tiltak. Har du artrose tilbyr fysioterapeuten artroseskole, individuelt tilpassede øvelser og veiledet trening. Målet med artrosebehandling er å gjøre deg selvstendig i treningen slik at behovet for fysioterapi bortfaller. Gjenopptrening etter akutte skader som korsbåndsskader, meniskskader eller skade på andre ligamenter står i sentrum av fysioterapeutens domene. Enten du skal tilbake til ditt normale hverdagsliv eller idrett kan fysioterapi hjelpe deg å nå dine mål og forebygge mot nye problemer i fremtiden.

Trykkbølgebehandling

Trykkbølgebehandling er en effektiv behandlingsform for overbelastningsplager, og anvendes ved Sandvika Fysioterapi. Behandlingen brukes vanligvis i tillegg til andre tiltak. Les mer om trykkbølgebehandling.

Har du behov for fysioterapi i hjemmet?

Har du kneplager og behov for fysioterapi hjemme hos deg selv har du kommet til rett sted. Fysioterapeut Steinar Heiberg tilbyr hjemmefysioterapi for deg som bor i nærheten av Sandvika.

Om du er usikker på om fysioterapi er noe for deg kan du ringe oss direkte på 40 43 10 40 for en uforpliktende samtale.