Smerter i Korsryggen

Korsryggsmerter er en av de aller vanligste muskel- skjelett plagene. Smertene er lokalisert mellom nederste ribbe og nedre del av sete.

Akutte korsryggsmerter går oftest over av seg selv innen kort tid hvis man holder seg i normal bevegelse.

Har smertene vedvart i over 6 uker uten betydelig bedring anbefaler vi å ta kontakt eller bestille time.

Behandlingen er individuelt tilpasset basert på undersøkelsen, din historie og mål med behandling.

smerter i korsryggen

Kjenner du deg igjen i noen av symptomene under kan det være lurt å få undersøkt ryggsmertene:

• Smerter i korsrygg og/eller sete.
  • Vanskelig å utføre noen spesifikke bevegelser av rygg (bøye/strekke/lene seg til siden).
  • Mindre evne/glede i aktiviteter du liker på grunn av korsryggsmertene.
  • Stråling, nummenhet, prikking/stikking eller kraftsvikt nedover beina.
  • Symptomene har vart i over 6 uker uten betydelig bedring.

Årsaker til korsryggsmerter

Det finnes flere forskjellige årsaker til korsryggsmerter. Ved undersøkelsen utelukker man at smertene har en underliggende alvorlig bakgrunn (som er meget uvanlig) eller stammer fra nervesystemet som ved for eksempel Isjias eller spinal stenose

Smertene kan også komme fra flere andre strukturer i ryggen som muskulatur, ledd, mellomvirvelskive for å nevne noen. Ved noen tilfeller er smertene mere uspesifikke og smertene kan være knyttet til et mere diffust område eller noen bevegelser

En grundig undersøkelse og gode tiltak er viktig hvis smertene ikke går over av seg selv for å unngå at det ikke blir langvarig.

Én Dårlig og To Gode Nyheter

1 dårlig nyhet

Korsryggsmerter er vanlig og mange plages med vondt i ryggen over lang tid.

2 gode nyheter

Målrettet individualisert behandling har bedre effekt enn generelle råd.

Tidlig undersøkelse og behandling reduserer sannsynligheten for at smertene blir langvarige.

Online timebestilling

Timebestilling på telefon

Fysioterapi passer for deg som...

• Ønsker å lære hvordan du selv bli kvitt/redusere smertene, også på lang sikt.
  • Ønsker noe mer enn kun passive behandlingstiltak.
  • Vil vite hva slags behandling som hjelper mot smerter i ryggen.
  • Vil lære hva man kan gjøre for å unngå korsryggsmerter.

Vil du prate med en Fysioterapeut helt GRATIS?

Har spørsmål om smertene dine, vår behandlingsfilosofi eller noe annet, er dette noe for deg. Legg igjen telefon og epost så vil en fysioterapeut ringe deg for en gratis telefonsamtale innen ett døgn.

Hvor mye vet du egentlig om korsryggsmerter? Hva er normalt, og hva er lurt å gjøre når man opplever akutte ryggsmerter? Kunnskap om disse tingene gjør oss bedre rustet til å takle akutte ryggsmerter på en god måte. Les videre for å lære 3 ting du kanskje ikke visste!

1. Smerter i korsryggen er normalt

Vet du hvor mange som opplever ryggsmerter i løpet av livet? Det unormale er faktisk ikke å oppleve denne typen plager. Om lag 80% av befolkningen vil gå gjennom en eller flere runder med ryggsmerter. Heldigvis blir de aller fleste helt bra ila av 3 mnd. Og vanligvis vil de verste smertene være betydelig redusert innen det har gått to uker.

Bildediagnostikk

2. Bilder er kanskje ikke så viktig som du tror?

Jeg leste tidligere i «fysioterapeuten» om en studie som viser at nordmenn har stor tiltro til bildediagnostikk. Denne tiltroen er ubegrunnet når det gjelder ryggsmerter. Kun en veldig liten andel som opplever ryggsmerter har underliggende patologi som kan være alvorlig. Gjennom en konsultasjon hos lege eller fysioterapeut vil det fremkomme om personens symptomer indikerer bruk av bildediagnostikk.

3. Hvile og inaktivitet er ikke løsningen

Å unngå provoserende aktiviteter er en normal og fornuftig respons på akutte smerter eller skader. Også ved ryggsmerter er dette en grei respons, men kun over en kort periode.

Fysisk aktivitet Bærum (bærumsmarka)

Det er sterke bevis for at den beste kuren er å vende tilbake til normal aktivitet og bevegelse så fort som det lar seg gjøre. Selv om man kanskje opplever smerte under aktivitet er det altså ikke skadelig. Det er langt verre å bli liggende, til tross for at man kanskje kan finne en smertefri posisjon en periode. Dette viser forskningen at har sammenheng med flere negative ting: dårligere funksjon, større smerter og lengre fravær fra jobb.

Oppsummering:

Korsryggsmerter er normalt. De går i de fleste tilfeller over av seg selv og det beste du kan gjøre er å bevege deg så normalt som mulig.