Behandling av Knesmerter

Vondt i kneet? Fysioterapeuten undersøker og stiller diagnose. Deretter velges den optimale behandlingsformen. Bli kvitt smertene ved hjelp av veiledning, moderne råd og målrettet trening.

Årsaker til Smerter i Kneet

Akutte Skader

Smerter i kneet kan oppstå ved akutte skader. Selve skademekanismen kan ofte si mye om hva slags skade som oppstått, f.eks en vridning, fall eller annet.

Noen mer eller mindre vanlige kneskader i forbindelse med traume kan være: leddbåndsskade korsbånden eller sideligamentene i kneet, meniskskade, hel- eller delruptur av sene/muskel rundt kneet.

Ved en akutt skade vil kneet ofte hovne opp i etterkant av skaden.

En undersøkelse vil kunne diagnostisere skaden og gi grunnlag til riktig behandling/opptrening.

Overbelastning

Det er ikke uvanlig med å få vondt i kneet i forbindelse med en uvant situasjon, plutselig økning i treningsmengde eller aktivitet. Overbelastningsskader kan også oppstå gradvis i tilfeller man ikke får nok restitusjon over tid.

Noen vanlige knesmerter knyttet til overbelastning kan være: senebetennelse/tendinopati, runners knee, bursitt, patellofemorale smerter (smerter rundt kneskjellet).

Ved knesmerter grunnet overbelastning er det viktig å kartlegge hvilken struktur i kneet som forårsaker smertene, tilpasse belastning og få riktige øvelser for ditt kne. Ved senebetennelser kan det også være aktuelt med trykkbølgebehandling.

Smerter fra kneledd

Den vanligste årsaken til smerter fra kneledd er artrose. Tilstanden oppstår ikke akutt, men gradvis over tid. Noen vanlige symptomer er belastningssmerter, stivhet eller hevelse.

De fleste som får artrose klarer seg godt med konservative tiltak som informasjon, trening og vektreduksjon hvis dette er nødvendig. Selve forandringene i leddet blir ikke bedre av behandlingen, men det er mulig å bli kvitt eller å redusere symptomene med disse tiltakene. Alle våre terapeuter er Aktiv med Artrose terapeuter og har mye erfaring med trening for artrose i kne.

Det finnes andre årsaker til smerter fra kneledd, behandlingen starter med en grundig undersøkelse!

knesmerter

Kjenner du deg igjen i noen av symptomene under kan det være lurt å få undersøkt knesmertene:

• Vondt i eller rundt kneet som påvirker din hverdag/aktiviteter.
  • Smerter ved belastning (gange, trening, løping, hoppe etc).
  • Verkende, murrende, stikkende eller strålende smerter ved aktivitet eller i hvile.
  • Låsning av kneet i ulike posisjoner
  • Smerter ved bøying eller strekking av kneet.
  • Symptomene har vart i over 2 uker uten betydelig bedring.

Trykkbølgebehandling mot senebetennelser rundt Kneet

Hva er trykkbølgebehandling?

• En rask og effektiv behandlingsform mot senebetennelser i kneet.
  • Behandling uten bivirkninger.
  • Brukes alltid i kombinasjon med tiltak som skal styrke senen (trening).
  • Behandlingstid: ca 10 minutter. (men våre behandlingstimer er alltid 40 min for å ha tid til å gå igjennom andre tiltak, eks øvelser).
  • Utføres maksimalt 3-5 ganger med 1 ukes mellomrom.
Trykkbølgebehandling

Online timebestilling

Timebestilling på telefon

Fysioterapi passer for deg som...

• Ønsker å bli kvitt smertene, også på lang sikt.
  • Ønsker noe mer enn bare passive behandlingstiltak.
  • Vil lære hva slags trening som hjelper mot knesmerter, og hvor mye som er akkurat passe.
  • Vil lære hva man kan gjøre for å unngå knesmerter.

Vil du prate med en Fysioterapeut helt GRATIS?

Hvis du har spørsmål om smertene dine, behandling eller andre ting er dette noe for deg. Legg igjen telefon og epost; en fysioterapeut vil ringe deg for en gratis samtale innen ett døgn.

Du finner oss 50 meter fra togstasjonen i Sandvika