Senebetennelse og vondt i skulderen / overarmen

Smerter i skulderen / overarmen kan skyldes ulike årsaker, men noen tilstander er vanligere enn andre. Hverdag, arbeid og idrett utsetter armer og skuldre for mange påkjenninger ila av en uke. Belastning er normalt og bra for skulderen, men det kan bli for mye.

Noen ganger blir det for ensformig belastning, andre ganger blir belastningen for stor ift hva kroppen er klar for. Resultatene er enten en gradvis, eller en akutt overbelastning.

Les gjerne videre for å lære mer om de vanligste årsakene og hvilken behandling som har effekt.

Bestill Time

For grundig undersøkelse og effektiv behandling!

Ulike årsaker til skuldersmerter

Skulderen er en kompleks kroppsdel som består av to ledd og en rekke muskler og leddbånd.

Den store mobiliteten gjør skulderen svært funksjonell og vi er avhengige av et vel fungerende skulderkompleks for å kunne utføre de fleste daglige aktiviteter. Skuldersmerter kan skyldes mange ulike årsaker.

Smertene kan komme fra AC-leddet (acromioclavicular-leddet), GH-leddet (glenohumeral-leddet), muskler og sener, nerver eller knokler. Noen ganger kommer skuldersmertene fra nerver i nakken.

Vanlige problemstillinger ved skulderplager

Vondt i skulder når jeg løfter armen

Skuldersmerter når man løfter armen kan skyldes flere ulike plager. Musklene/senene som løfter armen kan være skadet eller irritert. Bevegelser i leddene i skulderkomplekset kan være provoserende ved tilstander som artrose og skader inne i leddet.

Smerter i skulder og ned i arm

Det er veldig vanlig at smertene kan være diffuse og spre seg utover et området på utsiden av skulderen og ned på overarmen. Noen ganger kan man også oppleve utstrålende smerter ned til eller forbi albueleddet.

Smerter i skulder og arm om natten

Nattesmerter kan blant annet skyldes en provoserende armstilling når du sover. Dette kan f.eks være at du ligger på den vonde siden, eller mer armen over hodet.

Hindrer skuldersmertene deg i hverdagen? Blir aktiviteter og trening mindre lystbetont?
Ta kontakt på telefon for en uforpliktende samtale, eller bestill time direkte.

Vanlige diagnoser:

Smerter i skulderen kan skyldes en rekke ulike problemer og mange tilstander har fått flere populære navn. Dette er noen av de vanligste:

Senebetennelse/tendinopati.

Subacromiale smerter / impingement.

Bursitt / slimposebetennelse.

Frozen shoulder / frossen skulder / kapsulitt.

Artrose, AC-ledd artrose.

SLAP-lesjon.

Symptomene varierer mellom ulike tilstander. Du kan lese mer om tilstandene på nhi sine nettsider.

Behandling av skuldersmerter og senebetennelse

De fleste skulderproblemer kan bli bedre ved behandling hos fysioterapeut. Ved undersøkelsen vil fysioterapeuten ofte undersøke nakken for å utelukke at smertene har opphav der. Videre testes skulderens bevegelighet, styrke og stabilitet.

Etter at undersøkelsen er ferdig velges behandling på bakgrunn av terapeutens forståelse av resultatene, vitenskapelige studier og pasientens ønsker. Målet med behandling er alltid at pasienten skal få oppleve varig bedring med så få behandlinger som mulig.

Antall behandlinger som er nødvendig avhenger av ulike faktorer. Som pasient er det viktig å samarbeide godt med terapeuten og å stille spørsmål når man lurer på noe. Det er også terapeutens rolle å inkludere deg gjennom hele behandlingsprosessen, slik at vi sammen kan komme frem til det beste resultatet.