fbpx

Smerter i leggen kan oppstå av en rekke forskjellige grunner. Leggen består av to ben (tibia og fibula), en rekke muskler, sener og bursa (slimposer). Alle disse strukturene kan være opphavet til smertene. Smerter kan også ha opphav i kne, hofte eller rygg og alikevel oppleves i leggene. På grunn av de store kreftene som virker gjennom muskler og sener i leggen hver dag, er det vanlig å oppleve overbelastningstilstander som senebetennelse/tendinopati.

Noen vanlige årsaker til leggsmerter

Muskelstrekk

Musklene i leggen utsettes for stor belastning, og er spesielt utsatt for en strekkskade når man driver med idrett med hopp og raske retningsendringer.

Senebetennelse i akilles

Akillessenen er spesielt utsatt for de som løper mye. Overbelastning av senen kan føre til en betennelseslignende reaksjon (tendinopati) som igjen medfører smerter og redusert styrke.

Beinhinnebetennelse

Smerter på innsiden av leggen inn mot skinnebeinet (tibia) kan skyldes beinhinnebetennelse / shin splints. Igjen er løpere utsatte på grunn av faren for overbelastning.

Leggsmerter

Hindrer leggsmertene deg, eller får du mindre glede ut av aktiviteter?

Bestill Time

Behandling av plager i leggen

Smerter i leggen er ofte vanskelig å ignorere. For mange går det over av seg selv, og bare i få tilfeller er årsaken av alvorlig natur. Noen symptomer, eller symptombilder tyder derimot på at en undersøkelse er riktig valg. Du bør oppsøke fysioterapeut hvis du har...

• Smerter som gradvis forverrer seg over tid.
  • Smertene oppstår stadig fortere under aktitivtet
  • Smerter som vedvarer i flere uker og ikke blir bedre når du tar et avbrekk.

Føler du deg usikker på om plagene vil gå over av seg selv er det bedre å få det undersøkt.

Fysioterapi er effektivt for mange typer leggplager. Vanligvis vil behandling bestå av individuelt tilpassede treningsøvelser, vurdering av totalbelastning og planlegging for å styre dette. For noen plager, som f.eks senebetennelse / tendinopati er trykkbølgebehandling også effektivt.

Bestill time eller ring 40431040 for en uforpliktende samtale.